E-handelns hjältar: Logistikchefen om livet på Skincity och Desenio

"En order måste helt enkelt alltid levereras i tid".

Inom den intensiva e-handeln duggar nyheterna tätt, och landets vd:ar, e-handelschefer och marknadsansvariga får ofta uttala sig gång på gång om vad som händer i just deras bolag. Men på de framgångsrika e-handelsföretagen arbetar ofta tiotals, eller till och med hundratals, personer som alla är med och bidrar till att branschens framsteg, och dem vill vi uppmärksamma.

Därför introducerar vi på Ehandel nu serien E-handelns hjältar, där vår ambition är att lyfta personer som verkar lite i det dolda, men som ändå gjort viktiga insatser för att bygga starka e-handelsföretag.

Annons

Först ut är Jimmie Grönlund, som har rollen som Fulfilment Manager på Desenio där han ansvarar för den dagliga verksamheten hos företagets TPL-aktör. Innan han kom till Desenio för ett och ett halvt år sedan, ansvarade han för logistiken hos Skincity.

Jag har väl alltid gillat förändringsarbetet, att man alltid jobbar mot att analysera och sätta processer. Och inom e-handelslogistik är processerna A och O, att man har kontroll över dem och att man inte lämnar något åt slumpen, säger han, och fortsätter:

En order måste helt enkelt alltid levereras i tid, och för att lyckas med det måste man alltid ha koll på sina processer. Det är väl egentligen det som motiverat mig att gå in i e-handeln.

Man kan lätt få uppfattningen att logistiken är det allra viktigaste i ett e-handelsföretag, att om inte den fungerar så fungerar ingenting. Delar du den bilden?

Ja, och den blir viktigare och viktigare. Framför allt om man tittar på hur omvärlden ser ut just nu, inte minst med corona. Vi som skeppar internationellt måste hela tiden följa vad som händer i olika länder och ligga i framkant med rätt fraktalternativ i varje land.

På frågan om vad som är mest intressant inom e-handelslogistiken just nu lyfter Jimmie Grönlund fram att så många satsar på olika typer av automation just nu. Han ser att automation kan ha många fördelar, men menar samtidigt att det inte alltid är rätt väg att gå.

Många tror kanske det, att nu ska vi ha tillväxt och då måste vi automatisera. Men först måste man kanske titta på de små processerna och hur man kan effektivisera dem och sen göra en egen satsning på automation.

Vi har sett flera e-handelsföretag satsa på robotlösningar som exempelvis Autostore. Men hur kan man arbeta med automatisering på en lite lägre nivå?

Annons

Många har automatiserat lagringsutrymmet, hur man ska plocka en order. Men just nu är det många som tittar på andra delen, hur man kan packa en order till exempel och göra den delen mer effektiv,

Logistiken hos Desenio och Skincity skiljer sig lite åt. Skincity skötte nämligen lagerverksamheten i egen regi medan Desenio har anlitat TPL-aktören Aditro Logistics.

Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med TPL?

En fördel är att man kan ha en ganska slimmad organisation själv, man behöver kanske inte ha alla funktioner internt utan det har TPL-aktören istället. Fördelen är ofta att man kan hitta logistiklösningar som anpassas i takt med en tillväxtresa. Har man allt inhouse, då är man kanske lite mer flexibel på detaljnivå, man kan påverka de små processerna mer och man kanske kan påverka varje individuell order som man vill.

Hur ser er kontakt med Aditro ut?

Med vår uppsättning så har vi en ganska nära kontakt. Vi har daglig kontakt men även vecko- och månadskontakt beroende på vilka frågor det är vi driver. Men utvecklingsfrågor diskuterar vi dagligen.

Samtidigt som de flesta förmodligen skriver under på att man måste investera för att kunna växa, finns det också en bred uppslutning i e-handeln kring att kapa onödiga kostnader.

Måste logistik få kosta eller är det snarare ett område man vill spara in på? Vad är din uppfattning?

Det finns både och där. Kortsiktigt så kan man ju absolut spara pengar på att hitta andra processer men ibland måste man tänka långsiktigt i investeringar och förbättringar, speciellt om man växer. Men det får samtidigt inte skena utan är man i tillväxt så måste man ha kostnadskontroll.

Just nu förändras omvärlden en del, till exempel med Brexit. Då kan kostnaderna för logistiken öka och hur parerar man dem bäst? Det är det ingen som vet just nu och alla jobbar på lite olika sätt.

Desenio, som nyligen börsnoterades, har haft en närmast extrem tillväxt de senaste åren. Samtidigt har företaget ett internationellt fokus och säljer till en rad länder runt om i världen.

Det måste vara utmanande att arbeta med logistiken i ett sådant bolag?

Ja, absolut. Visst har vi haft våra utmaningar i alla våra processer, det är en självklarhet i tillväxt att man har det. Men jag tycker också att det i tillväxt är viktigt att fokusera på rätt saker och se de små processerna så att man sätter dem innan man tittar på de stora processerna.

Det är något jag ofta tycker att man gör fel i tillväxtresor. Att man vill förändra alldeles för mycket istället för att göra de små sakerna enkla egentligen. Och det där är något jag tycker att vi har varit duktiga på hos Desenio.

Utöver automatisering nämner Jimmie Grönlund hållbarhet som en viktig trend att ha koll på framåt. Han var med och introducerade “basic wrapping” hos Skincity och arbetar just nu på att ta fram en liknande lösning hos Desenio.

Det är något jag tror på generellt, man måste vara hållbar. Och då måste man ta ansvar för hela kedjan. Packmaterial är en stor grej, det kan bli väldigt mycket avfall och det måste man ta ansvar för.

Vad har du annars för logistiktips till andra e-handlare?

Att ständigt jobba med systemförbättringar och se de små processerna, det är A och O. Att sätta kunden i fokus, att ha en organisation som har hög flexibilitet och att man alltid jobbar med ständig utveckling, det är så man kommer framåt. Man behöver inte jobba med stora utvecklingar, många små blir väldigt bra till slut. Att aldrig stå still.

Vem vill du föreslå till serien E-handelns hjältar? Hör av dig till tips@ehandel.se och berätta!

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!