ANNONS

Logistikkaoset: Hemtex-ägaren tappar 40 miljoner kronor

E-handeln räddar.

En omfattande logistikomställning i Sverige skapade stora utmaningar för Hemtex-ägaren Kid ASA under årets tredje kvartal. Implementeringen av ett nytt, gemensamt centrallager ledde till "tillfälliga logistiska begränsningar", vilket främst påverkade tillgången på höstvaror och bassortiment i de fysiska butikerna. Koncernen uppskattar att detta intäktsbortfall landade på mellan 30 och 40 miljoner kronor.

ANNONS

För Hemtex-kedjan var effekterna tydliga. Omsättningen minskade med 1,8 procent i konstant valuta, till 328,4 miljoner kronor. Rapporten kopplar detta direkt till lagerproblemen och anger en "minskning av antalet kunder i fysiska butiker, främst på grund av begränsad produkttillgänglighet".

De ökade kostnaderna från lagerflytten, kombinerat med den minskade butiksförsäljningen, pressade resultatet. Hemtex-segmentet redovisade en rörelseförlust (EBIT) på 1,7 miljoner kronor för kvartalet.

Kunderna flydde till nätet

Samtidigt som de fysiska butikerna led av produktbrist, skedde en tydlig förflyttning till det digitala. Rapporten konstaterar att "kunderna i allt högre grad vände sig till onlineplattformar för att komma åt produkter som inte var tillgängliga i våra fysiska butiker".

Detta resulterade i en kraftig tillväxt för Hemtex e-handel, som ökade med 30 procent i konstant valuta till 55,7 miljoner kronor.

För hela Kid-koncernen ökade de totala intäkterna marginellt till 902 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) minskade dock till 204,7 miljoner kronor, från 236,4 miljoner föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) landade på 72,8 miljoner kronor.

Trots de kortsiktiga bakslagen ser koncernledningen omställningen som nödvändig. De beskriver situationen som att man betalar ett "kortfristigt pris för en långsiktig vinst".

Det nya lagret i Sverige ses som en "kritisk grund för fortsatta ambitiösa expansions- och tillväxtplaner".

Prioriteringen att stabilisera det nya lagret är nu så hög att koncernen har valt att skjuta upp en planerad digital expansion till Tyskland och EU till 2026.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se