Lyfte till 3 miljarder trots pandemin: ”Motståndskraftig affär”

"Hjälpte handlare att flytta volymer online".

Techbolaget Adyen, som bland annat levererar betallösningar, har gått starkt i pandemin - naturligtvis stärkta av e-handelns framfart. Det första halvåret bjöd på en tillväxt på 27 procent, som innebar att omsättningen landade på 280 miljoner euro (drygt 3 miljarder kronor). Även resultatet (EBITDA) fick sig en knuff i rätt riktning och ökade med 12 procent till 141 miljoner euro (1,5 miljarder kronor).

Tack vare diversifieringen i vår handelsbas över olika vertikaler och geografier har vår affär visat sig vara motståndskraftig under det första halvåret, trots pandemin, skriver bolaget i ett brev till aktieägarna.

Annons

Volymerna inom detaljhandeln och digitala varor ökade, medan resor och volymer i butik minskade till följd av globala restriktioner, fortsätter man.

Adyen har i Sverige företag som Åhléns, H&M och Spotify på sin kundlista och presenterade i slutet av förra året även Acne Studios till den celebra skaran.  Och man har gott självförtroende inför fortsättningen.

Våra produkter är mycket väl lämpade för att kunna anpassa sig snabbt i dessa utmanande tider. När butikerna stängde hjälpte vi handlare att snabbt flytta volymer online. När samhället nu börjar öppnas upp igen, har vi underlättat för kontaktlösa betalningar i butik, skriver man.

Annons