Techbolaget Adyen, som bland annat levererar betallösningar, har gått starkt i pandemin - naturligtvis stärkta av e-handelns framfart. Det första halvåret bjöd på en tillväxt på 27 procent, som innebar att omsättningen landade på 280 miljoner euro (drygt 3 miljarder kronor). Även resultatet (EBITDA) fick sig en knuff i rätt riktning och ökade med 12 procent till 141 miljoner euro (1,5 miljarder kronor).
Tack vare diversifieringen i vår handelsbas över olika vertikaler och geografier har vår affär visat sig vara motståndskraftig under det första halvåret, trots pandemin, skriver bolaget i ett brev till aktieägarna.
Volymerna inom detaljhandeln och digitala varor ökade, medan resor och volymer i butik minskade till följd av globala restriktioner, fortsätter man.
Adyen har i Sverige företag som Åhléns, H&M och Spotify på sin kundlista och presenterade i slutet av förra året även Acne Studios till den celebra skaran. Och man har gott självförtroende inför fortsättningen.
Våra produkter är mycket väl lämpade för att kunna anpassa sig snabbt i dessa utmanande tider. När butikerna stängde hjälpte vi handlare att snabbt flytta volymer online. När samhället nu börjar öppnas upp igen, har vi underlättat för kontaktlösa betalningar i butik, skriver man.