Lyko fälls för cannbis-flirt: ”Kittlande häftigt”

Men skönhetsjätten slår tillbaka: "Är orimligt".

En ögonskuggspalett från Makeup Revolution gjorde att Lyko, som säljer produkten, hamnade hos Reklamombudsmannen. Detta då anmälaren ansåg att produktnamnet "Forever Flawless Chilled with Cannabis Sativa", som på svenska betyder "alltid fläckfritt avslappnad med hampa", anspelade på droger.

Förutom produktnamnet har sminkvarumärket även döpt varje färg i paletten till olika ord som kan kopplas till att röka på, ta droger eller effekterna av att ha brukat Cannabis. Det anmäldes till Reklamombudsmannen med följande motivering:

Annons

Lyko flirtar öppet med att droger är något kittlande häftigt. Varje ögonskugga har namn med tydliga anspelningar på att ta droger. Huff och Exhale är slang för att exhalera droger. Dope är som substantivform slang för knark/marijuana. I sin verbform är det slang för att ta droger. Haze betyder dimmig, förvirrad på grund av att personen inte är klar i huvudet. ”Sativa” är can­na­bis på latin. Ordet Candy i Candy land är slang för knark och Candy Land är slang för när man är påtänd av droger (man är som i ett annat land). Utsidan av asken är täckt med färgglada haschlöv.

Lyko, som alltså är återförsäljare av den uppmärksammade produkten, svarar att Läkemedelsverket inte har några invändningar mot ingrediensen hampfröolja. En ingrediens som är "utvunnen ur industriellt odlade hampa cannabis sativa" och som ska ha använts i produkten.

Hampfröolja är inte narkotikaklassat. Narkotiska äm­n­en får inte användas i kosmetiska och hygieniska produkter, skriver Lyko.

Gällande anmälarens argument om namnval av de enskilda färgerna i paletten och vad de kan associeras är orimligt då det är en allt för bred tolkning och därmed ogrundat. Många produkter inom kosmetiken bär namn med starka adjektiv och lekfulla uttryck.

I sin bedömning väljer Reklamombudsmannen att gå på anmälarens linje, och konstaterar att färgnamnen, produktbeskrivningen tillsammans med det avbildade cannabislövet på produkten "skapar tydliga associationer till den narkotikaklassade drogen canna­bis samt förmedlar en positiv bild av drogen".

Detta innebär att reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar. Reklamen strider därmed mot artikel 1 andra stycket i ICC:s regler.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!