ANNONS

Lyko först på tur - ska sälja Prinsessans produkter

Madeleine Bernadotte (Foto: Minlen) och Rickard Lyko
"Det finns en plan".

Madeleine Bernadottes nya hudvårdsmärke Minlen har kantats av intensiv debatt och anklagelser om smygreklam. På lördag sker den officiella säljstarten hos den första återförsäljaren i Sverige, när hon personligen närvarar vid lanseringen i Lykos flaggskeppsbutik i Stockholm. Det skriver Breakit.

ANNONS

Under våren meddelade Madeleine Bernadotte att hon, under sitt borgerliga namn, lanserar det "generationsöverskridande" hudvårdsmärket Minlen, utvecklat i samarbete med det schweiziska företaget Weleda. Satsningen väckte omedelbart starka reaktioner.

Kritiken har främst handlat om att det ansetts olämpligt för en prinsessa att använda sin ställning för kommersiella syften. Som svar har Madeleine Bernadotte konsekvent hävdat att hon agerar som privatperson och entreprenör, inte i sin kungliga roll.

Jag tyckte det var förvånande att jag som kvinna och mamma nu tar steget in i entreprenörsvärlden inte sågs mer positivt, sa hon i en intervju med DI Weekend, där hon medgav att hon blev "chockad" över kritiken.

Kontroverserna stannade inte vid hennes titel. Ett inlägg på prinsessans privata Instagramkonto, med över 350 000 följare, anmäldes ett flertal gånger till både Konsumentverket och Reklamombudsmannen för att ha saknat lagstadgad reklammarkering.

Ytterligare kritik uppstod när inbjudna journalister inför ett pressevent mottog ett dokument med strikta "kommunikationsregler". Enligt medierapportering instruerades journalister att rapportera med "nyfikenhet och exaltering" och fick till och med förslag på färdiga fraser att använda, såsom ”älskar texturen” och ”så peppad på att testa denna”. Detta försök att styra mediebevakningen har ifrågasatts från flera håll.

LÄS ÄVEN: Prinsessans bakgrund skulle inte påverka - så manipulerar de medier

Trots ambitionen att separera entreprenörskapet från det kungliga uppdraget är hovet fortfarande närvarande. När frågan ställs om säkerheten inför lördagens evenemang hos Lyko, bekräftar skönhetskedjan att planeringen sker i samråd med kungahuset.

Det finns en plan med Hovets säkerhetsavdelning, skriver Lykos kommunikations- och IR-chef Tom Thörnblom till sajten.

Lyko ser positivt på lanseringen.

Minlen har lyckats att skapat stort intresse, inte minst från media så det ska bli roligt och se vilket mottagande produkterna får av konsumenterna, avslutar Tom Thörnblom.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se