Lyko goes AI: “Största förändringen sedan vi startade”

Ska hjälpa till med det enorma utbudet.

E-handelsjätten Lyko meddelar idag att man börjar med Ai. Närmare bestämt så är det företagets mobila app som blivit berikad med en Ai-assistent.

Assistenten ska hjälpa användarna “i skönhetsdjungeln” som hos Lyko består av över 72 000 produkter.

Annons

Användaren startar en konversation med Ai-assistenten och får personliga rekommendationer på produkter och rutiner utifrån sina behov och preferenser. Lyko Ai ställer följdfrågor för att kalibrera rekommendationen som sedan genereras baserat på all data från Lykos hela produktsortiment, skriver företaget.

"Sannolikt inte lett till köp"

Lykos nya smarta assistent ska vara baserad på tjänsten GPT-4 från Open Ai.

Detta är den största förändringen som skett sedan vi startade bolaget 2008. En kund som behöver ett schampo har haft svårt att välja i ett utbud online på över 2000 olika schampon och besöket på lyko.com har sannolikt inte lett till köp, säger företagets vd Rickard Lyko.

Rickard Lyko ser ett stort värde i Ai för att hantera det stora e-handelsutbudet.

Online har sökfunktionerna varit begränsade och det är svårt att sortera bland alla produkter. Lyko Ai kommer förändra hur användare interagerar med vår onlineplattform och vårt sortiment. Förhoppningsvis kommer det leda till att kunder hittar till nya spännande produkter och kategorier, säger Rickard Lyko.

UPPFÖLJNINGEN: Lyko talar ut om AI-revolutionen: “Ändrar e-handeln i grunden”

Annons