Lyko intar framtidsmarknad – med nytt flagskepp: ”Stor potential”

"Mina förväntningar är väldigt positiva".

Finland är ingen ny marknad för Lyko. Skönhetsjätten har funnits online i landet sedan 2018 och växer stadigt. Under 2022 omsatte Lyko totalt 10 miljoner euro i Finland, och under årets första kvartal ökade bolaget sin omsättning med 103 procent, jämfört med i fjol.

Men, som Ehandel berättat om tidigare har Lyko även planer på att expandera på ett fysiskt plan. Och i slutet av maj är det dags för den första butiken på finsk mark. Den 27 maj slår man upp portarna till en flagship store på paradgatan i Helsingfors.

Annons

Jag ser stor potential i Finland och jag tror att vårt unika sätt att kombinera digital och fysisk handel skiljer oss från andra aktörer i branschen. Jag hoppas att Finland kommer att följa den norska marknaden där vi på några år växte till att bli en av de största aktörerna i landet. Mina förväntningar på den finska marknaden är väldigt positiva, kommenterar Lykos vd Rickard Lyko.

Ett skyltfönster

Näthandeln står för nästan 90 procent av Lykos omsättning men e-handlaren ser fysiska butiker som ett viktigt skyltfönster för sin verksamhet. Men även som en mötesplats vid produktlanseringar.

Förutom online shopping vill folk ha personlig service, rådgivning och en känsla av gemenskap. Vår nya flagship butik erbjuder konsumenter de senaste tipsen, trenderna och hjälp med skönhetsfrågor. Vi vill vara en unik mötesplats för alla skönhetsintresserade, som inte har skådats i Helsingfors tidigare, kommenterar Lyko Finlands marknadschef, Ida Berg Kivi.

LÄS MER: Lykos nya satsning i landet – här öppnar första butiken

Annons