Lyko krossar i Norden: “Suveränt komplement till e-handeln”

"Över 500 person i kö".

Lyko meddelar idag att man nådde en tillväxt på 21,2 procent under det första kvartalet i år. Omsättningen landade på 824 miljoner kronor och rörelseresultatet stannade på 15,8 miljoner kronor (EBIT).

Bruttomarginalen växer mot föregående kvartal men sjunker något emot jämförelsekvartalet, delvis på grund av mixförskjutning mellan kategorier men även för att kunderna fortsätter att leta kampanjer i större utsträckning, kommenterar företagets vd Rickard Lyko rapporten.

Annons

Lyko rapporterar samtidigt att Norden nått en ny nivå.

Norden levererar en stark tillväxt på 24,0 procent med EBIT upp 48 procent till 90,6 miljoner kronor och en förstärkt EBIT-marginal på 11,9 procent. Vi ser fortsatt goda förutsättningar att ta marknadsandelar i Norden och vi har valt att prioritera tillväxt. Butikerna går fortsatt väldigt bra och utgör ett suveränt komplement till e-handeln.

Och fysiska butiker verkar vara på menyn framåt. Företaget lägger mycket krut på sin omnikanal.

Framgångarna i Finland fortsätter, där vi fick se över 500 person i kö när vi i april öppnade vår nya butik i Åbo, totalt växer vi med 88 procent i första kvartalet jämfört med föregående år. Vi har även annonserat att vi kommer öppna vår fjärde butik i Norge, i ett AAA-läge i Bergen under hösten.

Lyko meddelar också att deras egna varumärken nu står för 6,3 procent av försäljningen, upp från 5,1 procent samma period i fjol.

Annons