Lyko: Ska nå 10 miljarder genom att sänka konverteringsgraden och vara mindre datadrivna!

Under intervjun avslöjar VD:n Rickard Lyko att det snabbväxande bolaget vill omsätta 10 miljarder kronor år 2028. Men man vill göra det genom att vara mindre datadrivna, sänka konverteringsgraden och fokusera ännu mer på att stärka sitt varumärke. Ett uttalande som förmodligen sätter myror i huvudet på massor av e-handlare runt om i Sverige.

Berättelsen om det framgångsrika familjeföretaget Lyko i Vansbro har berättats många gånger förr. Farfar Lyko överlevde 6 år år i koncentrationslägren som frisör under andra världskriget innan han hamnade i Dalarna. Sonsonen Rickard övergav under finanskrisen sina tidigare planer och gick all-in tillsammans med familjen för att bygga upp skönhetsföretaget Lyko. Bolaget är numera börsnoterat och har idag passerat miljardgränsen i årsomsättning. Men de är fortfarande bara i början.

- Redan ifrån början har vi tänkt stort. Vi har nått milstolpen 1 miljard i årsomsättning men det är bara början. Till slutet av 2028 ska vi nå 10 miljarder i årsomsättning. Även om det är ekonomiska mål så har det aldrig handlat om pengar för oss i familjen. Vi vill se hur långt vi kan ta detta men det är ett tydligt mål att mäta årsomsättningen, säger Rickard.

För många e-handlare är konverteringsgraden och att vara datadriven den heliga graalen idag. Lyko´s strategi går i motsatt riktning. De vill hellre ha ännu fler besök till sin site som inte nödvändigtvis leder till köp. Rickard tycker snarare att det är positivt om konverteringsgraden går ned om det beror på ännu fler besök till sidan. Han ser hellre att fler besökare stärker sin relation till företaget och varumärket även utan ett direkt köp. På lång sikt är det viktigare än att ta kortsiktiga beslut som enbart bygger på transaktionsdata.

- Samarbetet med outsourcingbolaget OnlineFactory i Filippinerna är ett bra exempel. David Olsson hos oss leder ett samarbete med dem inom influencer marketing där de hjälper oss att sourca microinfluencers och varje månad skapa nya givande samarbeten. Istället för att ha fokus på genererade order och en direkt return-of-investment så fokuserar vi på antalet samarbeten med våra fantastiska influencers. Vi är övertygade om att relationen till dem och att stärka varumärket på sikt är mycket viktigare än direkta resultat i order, berättar Rickard.

André Ihlar som är e-commerce manager och ytterst ansvarig för onlineförsäljningen fokuserar alltid på långsiktiga effekter även inom den mer transaktionsbaserade e-handeln. Lyko tror helt enkelt inte på att arbeta alltför datadrivet då det endast medför fokus på det man mäter. Det är lätt att man missar det som inte är mätbart. Varumärket står hela tiden i centrum för Lyko. När vi efterfrågar fler medarbetare att lyfta fram säger Rickard att det är så många som bör lyftas fram och styr in samtalet på företagets rekryteringsfilosofi.

- Alla i någon typ av chefsposition har till uppgift att alltid leta efter någon som är bättre än dem själva inom något område. För att säkerställa att vi hittar rätt kompetens så genomförs intervju med ett flertal anställda för att vi verkligen ska lyckas med rekryteringarna. Att få våra befintliga anställda att växa som människor och att lyckas bra med våra externa rekryteringar är den absolut viktigaste nyckeln för att nå vår framtida vision om en omsättning på 10 miljarder kronor år 2028, avslutar Rickard.

Under intervjun kommer vi så klart även in på familjen Lyko. Allt började med farfar Frans. Idag är både pappa Stefan och syster Erika fortfarande aktiva i familjeföretaget och en viktig del av företagets framgång. Rickard avslöjar dock att mamma Rita precis gått bort och att han nästa dag ska gå på sin egen mammas begravning.

Även en framgångsrik Börs-VD måste utstå de tyngsta mödorna i livet precis som alla andra.