Lyxiga Chanel planerar inte hoppa på E-handelståget

Allt fler lyxmärken börjar hitta ut på nätet. Men det finns de som inte har några tankar på att lansera en fullskalig e-handel. Chanels VD, Bruno Pavlovsky, säger att de inte planerar att sälja online i någon större skala inom en snar framtid.

Chanel är ett av få lyxmärken som inte säljer kläder på nätet och man har i dag inga planer på att göra sina lyxiga kamrater sällskap i E-handelns värld. Man vill hålla fast vid sin grundsyn och menar att kläderna ses bättre i butikerna med hjälp av deras personal.

– Våra kläder är ganska sofistikerade och en av våra styrkor är förändringar. För att kunna bära kläder från Chanel måste du prova dem. Du måste vara i provhytten, du måste ha en skräddare som ändrar kläderna så att de passar exakt till din kropp. Jag tycker det är en del av Chanel, säger Bruno Pavlovsky.

Annons
Annons

Men även om Chanel inte säljer kläder eller väskor går det att köpa vissa i av lyxmärkets produkter på nätet i dag. Som till exempel skönhetsprodukter och vissa accessoarer.

Lämnar en liten öppning

Chanel verkar också ha stora planer på att lansera en ny ”nättjänst” och en ny hemsida på Chanel.com som ska föra Internet och butikerna närmare varandra. Men den fullskaliga e-handeln lockar inte.

– Det är ett strategiskt val. Det är ett val att säga, ni kan se vad ni vill på Internet men vi vill att ni ska komma till butiken, eftersom vi anser att i butik kan vi ge dig rätt förståelse för varumärket. Så, ja vi kan sälja handväskor på Internet men min känsla är att det inte är kvalitativt nog. Och det är inte den typ av service som vi vill ge till våra kunder – Inte just nu, säger Pavlovsky.

Men även om det viktigaste för Chanel är att få in kunderna i butiken så lämnar ändå Pavlovsky en liten öppning för att sälja kläder och väskor på nätet.

– Vi har några bra idéer om hur vi kan göra det inom de kommande fem åren. Men vad vi än gör så är vårt mål att få människor att komma till butiken. För att röra, se och prova kläderna och våra tillbehör.

Källa: BOF

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!