M-handeln exploderar i USA, i alla fall plattformarna för det

Enligt en nyligen släppt utvärdering av m-handeln, utförd av Acquity Group, har återförsäljare med mobila sajter ökat med 210 procent det senaste året. De mobila applikationerna har ökat ännu mer, med hela 278 procent. Resultaten ifrån rapporten visar på att 2011 är det år då återförsäljare accepterade m-handeln som en kanal att räkna med.

"Under de senaste åren har alla sagt att detta kommer att vara året för m-handeln", säger Tom Nawara ifrån Acquity Group.

Annons

"Det är uppenbart att m-handeln är här med tanke på den enorma ökningen i implementeringar vi sett," säger han. "Den är definitivt här och den kommer inte försvinna - det är en grundläggande kanal som återförsäljarna måste ta itu med."

M-handelsundersökningen har under de senaste tre åren analyserat Internet Retailers topp 500 företag. Andelen företag som skaffat sig en mobil sajt har ökat dramatiskt:

  • 2009 - 4 %
  • 2010 - 12 % (7 procent har en App)
  • 2011 - 37 % (26 procent har en App)

En intressant siffra i rapporten är det faktum att specifika applikationer för iPhone har sjunkit ifrån 11 procent, 2010, till 9 procent 2011. Företagen sägs istället satsa på en mobil sajt som fungerar över flera plattformar, för att inte låsa sig till just iPhone. Detta är något som även vi har rekommenderat till de e-handlare som skall ge sig in i m-handeln.

De tio företagen som är bästa på m-handel är enligt Acquity Group: Amazon, Armani Exchange, Barnes & Noble, Buy.com, Cabela’s, Gilt Groupe, The Home Depot, Newegg, Walgreens och Walmart.

Läs mer om undersökningen hos Mobile Commerce Daily.

Relaterade nyheter:
Mobiler står för 10 procent av trafiken till E-handlare
M-handeln växer starkt enligt ny undersökning

Annons