Magnus fyllde luckan med hattar och mattor

Kohud och hattar, kanske inte det första man tänker på när det är dags att lansera e-handel. Men ser man ett hål i marknaden, är det inte fel att fylla det. Något som Magnus Skoglund gjort och i år hoppas han omsätta 10 miljoner kronor med nätbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

2008 jobbade Magnus Skoglund med att sälja Google AdWords mot svenska företag. Då väcktes idén att startade en nischad nätbutik. 2009 slog han upp portarna till Trendcarpet.se och sedan dess har det som han säger, gått åt rätt håll.

Idag driver han ytterligare en nätbutik, Hatshop.se, och 2013 dubblades omsättningen till 7 miljoner kronor. I år siktar bolaget på att nå 10 miljoner kronor i omsättning.

Annons
Annons

– Jag tyckte själv att jag sålde världens bästa produkt. Tyvärr tyckte inte kunderna det, eller så var jag för dålig säljare, vilket kanske är mer troligt. Jag hade en kund som sålde kohudar av alla produkter, vilket han var ensam om i Sverige då, och hans AdWords-kampanj gick därför väldigt bra men han ville ändå inte förlänga. Då kände jag att jag kan lika gärna byta sida och själv börja med e-handel eftersom konkurrensen var så låg, säger Magnus Skoglund.

Tyskland ett bra land

Sagt och gjort och kort därefter startade alltså Magnus upp Trendcarpet och började sälja just kohudar. Sidan översattes sedan till tyska och franska, bland annat för att kohudsmarknaden är mycket större än i Sverige, och nu säljer sidan kohudar för några miljoner kronor per år.

– På Trendcarpet har vi sen fyllt på efter hand med fler produktkategorier. Till exempel trasmattor och plastmattor som är populära och inte så konkurrensutsatta i framförallt Tyskland som är ett väldigt bra land för e-handel, säger Magnus.

För ungefär ett och ett halvt år sedan lanserades även Hatshop, som inte oväntat säljer hattar, då man såg ytterligare ett hål på marknaden och låg konkurrens i hela Skandinavien.

– Hösten och vintern är högtiden för kohudarna och mattorna med julen som peak så klart. Och för hattarna är det jämstarkt under hela året med dippar i mars och april samt augusti och september, mellanlandet mellan årstiderna, säger Magnus Skoglund.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!