Majoritet returnerar e-handlade varor: ”Se över fordonsflottan”

Flest returer på kläder och skor, enligt ny rapport.

Majoriteten av svenskarna tänker på hållbarheten när de e-handlar. De försöker både att undvika expressleveranser och varor de kan behöva returnera. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av betaltjänstföretaget Ecster.

Totalt uppger 71 procent (av de 1 128 svarande) att de försöker handla på ett sätt som gör att klimatet tar mindre skada. Och 43 procent av dessa uppgav också att de främst köper varor de slipper att returnera. Men trots det säger mer än hälften, 56 procent, att fria returer spelar en avgörande roll när de ska shoppa på nätet.

Annons

Kläder och skor i topp

Hela 67 procent har dessutom någon gång returnerat saker de handlat på nätet, enligt undersökningen. Och 1 procent uppger att de alltid skickar varor i retur, 57 procent att de bara gör det någon enstaka gång – medan 31 procent aldrig skickar tillbaka ett onlineköp.

De flesta returerna verkar komma från köp av kläder och skor. Här har både handlare och konsumenter mycket att vinna på en bättre beskrivning, bättre visualisering och bättre sökbarhet vid köptillfället. Men oavsett detta är det tydligt att returer kommer att ske och att fria returer är viktigt för konsumenter, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster, i en kommentar.

För att minska klimatavtrycket, tillägger han, bör man också se över bränslen fordonen som kör returerna använder.

Drygt en av tre, 27 procent, planerar dock sina inköp för att slippa välja expressleverans. En fjärdedel försöker istället samla sina inköp till ett tillfälle – och en nätbutik för att minska transporterna. Avslutningsvis väljer 14 procent att bara välja svenska handlare när de nätshoppar.

Annons