Malmöbolaget säljer mobiler av guld – nådde 11 miljoner förra året

Möt e-handlaren med kungligheter, artister och kända fotbollsspelare i kundbasen.

Bakom Instagramkontot This is a man’s world, som i dag har 1,8 miljoner följare, står Malmöbon Puia Shamsossadati. Vad många kanske inte vet är att han inte bara är en stjärna på sociala medier, utan faktiskt också e-handlare.

Han har nämligen grundat nätbutiken Golden Concept, som förra året levererade en omsättning på 11 miljoner kronor genom att sälja påkostade mobiltelefoner och mobiltillbehör till kunder världen över.

Annons

Men vi tar det från början. Året var 2013 när Puia Shamsossadatis Instagramkonto tog sina första steg ut i rampljuset. Som aktiv på sociala medier lärde han snabbt känna andra med många följare, och det dröjde inte länge förrän erbjudanden om att marknadsföra olika produkter började trilla in. En dag var det ett företag som ville att han skulle marknadsföra en påkostad mobiltelefon.

Jag arbetade som industridesigner och hade jobbat med mobiltelefoner ganska länge. Dessutom hade jag tidigare drivit e-handeln Mobilgiganten. Så då fick jag idén att jag kunde göra det här själv.

Marknadsförs av kändisar

Efter att ha skannat av marknaden och fått kontakt med relevanta tillverkare var Puia Shamsossadati år 2015 redo att lansera sin nya e-handel. Namnvalet föll på Golden Concept - ett namn som förstås valdes efter att dess tillgänglighet i sociala medier hade kartlagts noggrant.

För hur marknadsföringen skulle gå till rådde det inga tvivel om.

Jag kollade vilka kändisar jag hade bland mina följare och tog sedan kontakt med dem. Och de började marknadsföra produkterna, säger Puia Shamsossadati till Ehandel.

Det som var så roligt var att en telefon kostade 50 000 kronor och det var ett varumärke som inte funnits tidigare. Men trots det började order trilla in.

Bland de exklusiva mobiltelefonerna finns varianter som är gjorda av guld och silver, som i vissa fall är utsmyckade med diamanter. Kostnaden varierar - det finns just nu åtminstone en telefonmodell i Golden Concepts sortiment som kostar en bra bit över 200 000 svenska kronor. Ett utbud som tilltalar bland andra kungligheter, artister och kända fotbollsspelare.

"Väldigt mycket fönstershopping"

De första åren drev Puia Shamsossadati Golden Concept vid sidan av sitt vanliga arbete, men under sommaren 2019 bestämde han sig för att fullt ut satsa på sin e-handel.

Annons

Gänget som arbetar med nätbutiken har hunnit växa till sju personer, varav fem är anställda och två är konsulter. Alla är baserade i Malmö. Under 2019 fick Golden Concept, vars nätbutik är helt internationell, order från cirka 150 länder.

Sajten drogs dock länge med en utmaning - nämligen att de relativt höga priserna gjorde målgruppen ganska begränsad.

När de som hade mobilerna lade upp bilder på dem i sina kanaler kom det in väldigt många besökare till sajten men få valde att lägga en beställning. Det blev väldigt mycket fönstershopping.

Lösningen blev att under 2018 komplettera sortimentet med mobilskal, som säljs till den lite mer beskedliga summan tusen kronor och uppåt beroende på modell. Kunden har möjlighet att själv välja gravering och liknande för att göra sin produkt individuellt anpassad.

"Kommer inte att gå back i alla fall"

Kunderna är utspridda över hela världen, men flest order inkommer från USA följt av Indien, Förenade Arabemiraten och Qatar. Mycket av bolagets resurser går åt till att marknadsföra produkterna de säljer.

Det krävs väldigt mycket marknadsföring för att nå de här människorna, konstaterar Puia Shamsossadati.

Under 2020 är tanken att Golden Concept ska fortsätta att växa. Målet är en tillväxt på mellan 40 och 50 procent. Företaget planerar också att börja synas mer i fysiska butiker. I dag har de samarbeten med London-varuhuset Harrods samt med en handfull butiker i Förenade Arabemiraten och Qatar, men tanken är att återförsäljarna ska bli fler.

Och trots alla investeringar och att produkterna inte är direkt billiga, har Golden Concept lyckats få lönsamheten på plats.

När vi tittar på 2019 kommer vi inte att gå back i alla fall. Men alla pengar som kommer in investerar vi i marknadsföring, avslutar Puia Shamsossadati.

Annons