Många ångrar sitt onlineköp – och tvingas delbetala: ”Oroväckande”

"Behöver bli svårare att välja kredit".

Hur har inflationen, höjda räntor och stigande priser påverkat svenskarnas konsumtionsvanor rent konkret? Det har Anyfin tagit reda på, med hjälp av en undersökning gjord av YouGov.

Här framkommer det att hela 23 procent har svårt att få pengarna att räcka till, då utgifterna överstiger inkomsterna. Samtidigt ser man att under de senaste 6 månaderna så har 49 procent av de som handlat på delbetalning gjort så minst tre gånger under perioden.

Annons

Anledningen: 53 procent svarade att de inte hade råd att betala hela summan direkt och 17 procent handlade på faktura men kunde sen inte betala hela beloppet på en gång. Bland de över 1000 svarande säger också 31 procent att de ångrat ett onlineköp i efterhand, på grund av hur det påverkade ens ekonomi.

Detta är oroväckande siffror och jag ser en risk att ännu fler tar osäkra krediter då fler inte har råd att betala sina köp direkt. Det blir tydligt att det behöver bli svårare att välja kredit som betalningsalternativ, säger Joel Fransson, Global CRM Manager och ekonomihälsoexpert på Anyfin.

Få klarar plötslig utgift

Det framgår också att många har en så pass ansträngd situation att de inte hade klarat en plötslig utgift på 15 000 kronor, eller mer. Bara 45 procent säger att de hade klarat det, utan att ta ett lån eller låna från vänner och familj.

I undersökningen ser man också att 37 procent har någon form av osäkrad kredit och att en femtedel av dessa inte har koll på villkoren.

Totalt skäms 17 procent för sin ekonomiska situation i dag och 19 procent pratar inte om den med vänner och familj.

Annons