Många e-handlare nobbar gröna satsningar: ”Största misstaget”

Kan sinka försäljningen.

E-handeln behöver bli mer hållbar och miljövänlig. Det är slutsatsen i en ny rapport från Svea Bank.

I rapporten E-handelsläget, där över 500 e-handlare har fått svara på hur de ser på hållbarhet, svarade nästan 42 procent att de inte jobbar aktivt med hållbarhetsbiten. 39 procent uppger att de inte tror sig kunna göra någon större skillnad eller att de saknar kunskap och incitament för att briljera på hållbarhetsområdet.

Annons

Det är bekymmersamt att en så stor andel tror att de saknar möjlighet att påverka. Att potentiella insatser ändå inte skulle spela någon roll. ​​Att tro att man inte kan göra skillnad är ju det största misstaget vi kan göra. Det är alla bäckar små som gäller, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel, till Breakit.

Svenskarna älskar att göra returer

Men det verkar samtidigt vara en väldigt god idé att faktiskt satsa på de här frågorna. För 44 procent har stärkt sitt varumärke genom att arbeta mer aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor. Och 15 procent uppger att detta har lett till ökad försäljning.

Men det går inte bara att klandra e-handlarna för brister i hållbarhetsarbetet. Kunderna kan också vara miljöbovar – när det kommer till returer. Svenska konsumenter skickar nämligen varje år tillbaka 3,3 miljoner varor som köpts på nätet. Störst andel återköp sker inom klädhandeln, där drygt var femte köp skickas tillbaka.

Så jobbar e-handlarna med hållbarhet – här är de vanligaste insatserna:
1. Återvinna material, emballage och förpackningar: 43 %
2. Hålla nere returerna: 35 %
3. Köpa in hållbart producerade varor: 28 %
4. Sälja produkter med hög miljöprofil: 23 %
5. Sälja demovaror/kontrollerade returvaror: 20 %

Annons