Mango bygger marknadsplats – ska omsätta 10 miljarder

Ska nå kundgrupper som man inte har haft tillgång till tidigare.

Klädvarumärket Mango slår på stort. Bolaget utvecklar en marknadsplats för att kunna nå en bredare publik och komplettera sitt erbjudande med produktkategorier som man inte har själv. Detta ska man åstadkomma genom externa varumärken.

En av de första aktörerna som bestämt sig för att kliva ombord är underklädesmärket Intimissimi, som ingår i Calzedonia Group. Bolaget har skrivit på ett treårigt avtal direkt.

Annons

Vårt mål är inte att bli en enorm marknadsplats, men att utöka vårt kommersiella erbjudande tillsammans med varumärken som passar vår befintliga profil, säger Elena Carasso, e-handelschef på Mango, i ett pressmeddelande.

Under de senaste månaderna har vi jobbat på att ta fram en teknisk lösning som enkelt låter oss att koppla ihop vår sajt med andra varumärkes produkter och lager.

Marknadsplatsen kommer att lanseras under våren, men man vågar inte släppa satsningen globalt direkt. Till en början kommer sajten endast att vara tillgänglig på den spanska hemmamarknaden samt i Nederländerna, Tyskland, Storbritannien, Portugal och Frankrike. När man utvärderat satsningen är målet att sedan rulla ut den i alla läder där företaget idag är verksamt.

Företaget uppger att man i år siktar på att omsätta en miljard euro, vilket motsvarar runt 10 miljarder kronor.

Annons