ANNONS

Margaux Dietz vill komma tillbaka - "i dialog med gamla och nya kunder"

ANNONS

"Branschen har stannat upp".

Efter Margauxs skandalvideo på Youtube släppte SVT dokumentären "Kan vi förlåta Margaux Dietz". Och nu har även SR släppt en intervju i P1, som handlar om influencern och "om det finns en väg tillbaka". Margaux inleder med att säga att hon nu är en uppdaterad version av sig själv.

LÄS ÄVEN: SVT svarar på kritiken om Margaux Dietz-dokumentären: ”En person och företag i kris”

Jag tror att det har hänt mycket inom mig under de senaste månaderna. Jag känner mig ganska stark, säger hon.

Journalisten Martin Wicklin, som leder intervjun, frågar henne om tiden efter att händelsen blossat upp. Många av Margauxs samarbetspartners avbröt nämligen sina projekt och uppdrag med henne, men hon förblev tyst och kommenterade inte det som hände.

Jag kände att jag behövde en paus och bara ta in allt som händer runt omkring. Och inte göra som jag alltid gör, att prata direkt till tusentals människor.

Margaux säger att det inte var en medveten strategi, utan att hon gick på magkänsla. Men nu medverkar hon i intervjuer och är igång med sina sociala kanaler igen.

Jag re-brandar inte mig, jag känner att jag snarare är tillbaka till mitt liv.

Men hur kommer man egentligen tillbaka, efter att ha förlorat sitt förtroende? Den frågan får Margaux svara på:

Jag har väldigt mycket följare som har varit med mig i ungefär åtta år. De har sagt att jag har betytt väldigt mycket för dem på ett positivt sätt, och det är något som jag vill fortsätta med. Jag har gjort ett misstag, men det som känns viktigt för mig i hela den här processen är att visa att man inte ger upp, efter att man begått ett misstag.

Det vill jag bevisa för mig själv, att jag kan komma tillbaka - och då handlar det inte om att jag ska komma tillbaka till exakt det jag var, utan tillbaka på ett nytt sätt. Jag vill visa att alla kan göra misstag, men man kan komma tillbaka.

Margaux berättar att hon har reflekterat mycket över influenceryrket, och var det är på väg. Hennes analys är att "branschen har stannat upp" och att den ser likadan ut nu som den har gjort i flera år.

Det är dags för hela branschen att ta ett nytt kliv, och faktiskt visa att "det här kan vi göra på ett bättre sätt, och så här kan vi utvecklas".

Hon berättar också att när hon släppte sin förlossningsvideo på Youtube för sex år sedan - den som drog igång hela hennes karriär - kände hon att hon kunde göra skillnad som influencer. Något hon vill hålla kvar idag.

På den tiden fanns det samtidigt även väldigt mycket pengar att tjäna och det var en bransch som var väldigt ny. Jag har alltid älskat försäljning, nya branscher och teknik. Så det blev att jag började bygga ett nytt bolag som handlade om mig själv.

Hennes karriär gick i flera år spikrakt upp, men någonstans tappade Margaux bort sig och gjorde ett misstag, förklarar hon. Hon kämpade med att vara sig själv, samtidigt som hon var en känd profil och ett varumärke. När hon insåg vad som hade gått snett och när samarbetspartners började ta avstånd från henne behövde hon ta en paus.

LÄS ÄVEN: Margaux tilldelas pris och 40 000 kr som hon inte får se: ”Kvittona har bifogats”

Det är klart att det inte var kul. Det kändes tråkigt att jag inte hade pratat med kunderna i fråga, utan att de gick ut till media. Men samtidigt så var mitt mående och situationen det som jag kände för, och det där var egentligen bara som en extra törn som inte var något stort i det hela.

På fredagen, dagen efter att videon släpptes, säger Margaux att hon "ville försvinna".

Det är svårt att göra det när man har den här typen utav jobb. Det som jag såg var att det började publiceras väldigt mycket osanning i media, och jag kände att jag inte hade någon kontroll.

Bilden som hon hade av händelsen, som visades i den omtalade videon på Youtube, var annorlunda från den som tittarna fick, säger hon. Margauxs uppfattning av händelsen och strävan efter att hela tiden skapa innehåll till sina kanaler kraschade och resulterade i "en överdriven bild av det som hände".

Det där är en fälla som jag har reflekterat mycket över senaste tiden. Man vill hela tiden skapa innehåll som är spännande. Som gör att folk klickar, och det är inte bara jag. Så jobbar media generellt.

Hon säger att hon förstår att hon uppfattades som oempatisk, att hon ser det idag och att hon inte skulle göra om samma sak igen.

Jag har bara varit så van vid att filma allt som händer i mitt liv. Det är tyvärr den enda förklaringen jag har. Det har gått för långt.

Margauxs videos går igenom fyra andra par ögon, innan innehållet publiceras. Något som också är en besvikelse för henne, säger hon.

Jag har haft förtroende för fyra andra utomstående som har tittat och känt att det här funkar. Men det är så klart helt mitt ansvar att videon är publicerad.

"Influencervärldens logik har gått för långt", säger Margaux och syftar på de fyra personerna som stod bakom att klippet skulle publiceras.

Jag känner att jag vill sprida positiva saker, och det här önskar jag inte någon - att jag ska filma någon som inte ens har sagt att den vill vara med på film. Det är det första.

När hon sedan ska beskriva vad Margaux 2.0 är säger hon att den nya versionen av henne själv har gått tillbaka till varför hon egentligen började med sociala medier.

Jag vill hjälpa andra att må bättre samtidigt som jag tycker att det är kul att dela med mig. Jag har många unga kvinnor som följer mig, och jag har blivit som en storasyster eller en vän för dem. De delar sina mörkaste stunder med mig och det kan vara tufft ibland, både att lyssna och försöka hjälpa till. Det kan vara svårt men jag vill som sagt hjälpa folk att må bättre. Nu vill jag också mer än någonsin använda min plattform till att få folk att må bättre.

Hon säger även att hon vill ha fler projekt vid sidan av sitt influenceryrke, för att inte se sina sociala kanaler som huvudsakliga inkomstkällor.

Mitt fokus i år kommer inte att vara att tjäna pengar och göra massa samarbeten. Jag investerar i startups samt jobbar med ett nytt bolag, i snart två år. Kunderna som jag har kvar säger att alla kan göra misstag och säger att de stöttar mig. Men jag har inte känt mig riktigt redo för att göra ett samarbete. Det känns inte rätt just nu. Men jag vet inte hur jag känner om två månader, för samtidigt behöver jag en inkomst.

Brist på uppdrag är det i alla fall inte, säger hon. Hon är redan i dialog med både gamla och nya samarbetspartners.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se