Marketing automation: hur man kommer igång med automatiserade e-postutskick

Marketing automation är ett av de mest effektiva verktyg en marknadsförare har till hands. Ditt arbete underlättas och medarbetarna blir mer produktiva, samtidigt som lönsamheten i företaget förbättras. Hur gör man då för att komma i gång med automatiserad marknadsföring via e-post? Marketing automation ökar produktiviteten med 20 % och kan leda till en genomsnittlig ökning av kvalificerade leads med hela 451 %. Detta tack vare att marketing automation eliminerar upprepade och ofta tidskrävande arbetsuppgifter så att du istället kan fokusera på andra viktigare delar av din verksamhet. Medan automatiseringsprogrammen ser till att rätt information kommer till rätt människor, kan du och ditt team istället ägna er åt nya spännande marknadsföringskampanjer.

Vad är marketing automation med e-post?

Istället för att börja om från början varje gång en e-postkampanj ska utformas för ett specifikt marknadssegment, så bygger automation på att man använder en kampanjmall som skickas till rätt människor vid rätt tidpunkt under deras specifika kundresa.

Genom att integrera din marketing automation-plattform med ditt CRM-system eller e-handelsbutik får du åtkomst till ännu mer kunddata och insikter som hjälper dig att skapa relevanta och personliga kampanjer som dessutom ger avsedda och lyckade resultat.

Vad är fördelarna med automatiserad marknadsföring med e-post?

Har inte själva tanken på att slippa manuella och upprepade arbetsuppgifter med risk för mänskliga fel övertygat dig? Om inte, så listar vi här våra fyra bästa argument för automatiserad marknadsföring med e-post:

  1. Locka nya kunder

Automatiserade e-postmeddelanden är ett enkelt och effektivt sätt att göra ett gott första intryck på nya kunder.

Automatiska välkomstmeddelanden är ett av de bästa verktygen en marknadsförare har till hands för att generera intäkter. Det ger dig möjlighet att öka kundengagemanget så snart nya kunder registrerar sig.

  1. Öka konverteringsgraden

Till skillnad från engångsutskick så triggas e-postautomatisering av att kunder och prospekt utför vissa förutbestämda aktiviteter.

Ett perfekt exempel på automatiseringsprogram som driver konvertering är e-postmeddelanden relaterade till övergivna varukorgar. Strax efter kunderna lämnar din webbutik får de ett e-postmeddelande där de uppmärksammas på att de lämnat varor i varukorgen utan att ha slutfört köpet. På så sätt uppmuntras de att återvända till din webbutik.

  1. Öka kundlojaliteten

Kundlojalitet är helt avgörande för en verksamhets tillväxtpotential. Förutom att det är mycket kostsamt att förvärva nya kunder så visar det sig att återkommande kunder spenderar 60 % mer än nya.

Automation som kopplas till lojalitetsprogram, födelsedagar och andra minnes- eller årsdagar är ett utmärkt sätt att få kunder att känna sig uppskattade och att förbli lojala. Att tacka eller belöna dem för att de shoppat hos dig ger dem en anledning att återvända för fler köp i framtiden.

  1. Återkoppla till leads som svalnat

Marketing automation är ett effektivt sätt att rikta sig till kunder i olika faser av deras resa. Genom att välja kriterier såsom ”senast öppnad” kan du uppmuntra dina kunder med erbjudanden och kampanjer som lockar dem tillbaka till ditt varumärke.

 

Hur man kommer igång med marketing automation

Du kan antingen själv bygga automatiseringsprogram från grunden eller använda en av dotdigitals intelligenta färdiga mallar. Oavsett vilket alternativ du väljer så finns det några saker du bör tänka igenom innan du sätter igång:

  1. Koppla samman dina data

Med tillgång till kunddata och insikter om kunderna och deras ageranden kan du avgöra vilken typ av meddelanden som ska skickas ut till vem och när.

Ju mer data som finns i automationsplattformen, desto bättre program kan du alltså bygga. Genom att integrera plattformen med ditt CRM-system eller e-handelsplattform kan du skapa mer avancerad marketing automation, exempelvis kampanjer för övergivna varukorgar och vidareutveckling av leads.

  1. Definiera din målsättning

Det är både smart och nödvändigt att veta vad man vill åstadkomma med sin marketing automation innan man börjar utforma den. Det kommer nämligen att vara till stor nytta i framtiden. Det hjälper dig att välja rätt program, veta vilka värden och nyckeltal du ska följa upp och hur du ska kunna mäta om programmet varit framgångsrikt eller inte.

  1. Välj din målgrupp

Vissa kampanjer fungerar bättre mot vissa specifika målgrupper. Exempelvis bör en kampanj med utbildande syfte rikta sig till relativt nya kunder.

Ska du anordna ett event där lojala högspenderande kunder ska få förtur till något på din webbplats ska du istället inkludera just den målgruppen i din kampanj. Med ett väldefinierat mål är det faktiskt väldigt lätt att identifiera målgruppen.

  1. Bestäm din trigger

Vilka kundaktiviteter är det du vill ha koll på och som alltså ska trigga ditt automatiseringsprogram?

För ett välkomstprogram är det naturligtvis när kunderna registrerar sig. Ett program för övergivna varukorgar triggas när användarna lämnar din webbplats och fortfarande har varor i sina varukorgar, och en födelsedagskampanj triggas förstås på ett specifikt datum.

  1. Skapa dina utskicksmallar

När du väl har bestämt vilka aktiviteter ditt program ska utföra vet du hur många e-postmeddelanden som kommer att skickas ut. Nu är det dags att utforma innehåll och format.

Innan du går “live” med ditt program måste du designa och utforma dina mallar. För bästa resultat bör du ta med personliga detaljer i brödtext och rubriker och för ännu mer positiv effekt kan det vara smart att inkludera bilder.

  1. Skapa en testgrupp & gå live

För att testköra dina automatiserade e-postkampanjer kan du skapa testgrupper med e-postadresser från olika internetleverantörer och öppna utskicken på olika enheter.

På så sätt kan du identifiera eventuella fel i dina utskicksinställningar, anmälningskriterier eller i aktiviteter som triggar olika åtgärder.

När du har testkört det nya programmet och allt fungerar som det ska, ja då är det dags att ”gå live”!

Det innebär dock inte att du nu bara kan släppa allt och hoppas på det bästa. Håll koll på och följ kampanjerna via dina automationsrapporter. På så sätt kan du se vilka kampanjer som fungerar bra och vilka som behöver justeras och förbättras.

 

Är du redo att ta din marketing automation ett steg framåt?

För en detaljerad inblick i hur du kan utveckla och förbättra din strategi för marketing automation, ta en titt på vår senaste guide och läs om hur du kan ta saker och ting till nästa nivå.