Marknadsföring stor utmaning för e-handlare – låt marknadsplatsen göra jobbet

Nya marknadsföringskanaler och ny teknologi gör det allt svårare att identifiera vilka aktiviteter som är mest effektiva. Många e-handlare tycker att marknadsföring är en stor utmaning.

Om du sitter och funderar på hur du ska arbeta med marknadsföring under 2022 och öka försäljningen för din e-handel är du inte ensam. Många e-handlare tycker att marknadsföring är en stor utmaning som kräver specialkompetens. Det gäller att synas via samarbeten, i sociala medier, annonser och jobba med e-post. 

– Många e-handlare har svårt att få tiden och resurserna att räcka till och det går inte att vara bra, än mindre bäst, på allt. E-handlare måste därför välja var de ska lägga sin tid och då är det den befintliga verksamheten som först måste sitta, säger LRF Medias E-commerce Lead Martina Uhrstedt.

För att växa krävs marknadsföringskunskap, utökad kundservice och pengar att nå ut i nya kanaler. Vissa e-handlare har därför valt att ansluta sig till en extern partner som arbetar med att marknadsföra produkterna i deras kanaler mot en kommission, så kallade marknadsplatser. I Sverige finns några stora marknadsplatser som säljer produkter inom olika kategorier, mest kända är Amazon och CDON. På senare år har även mindre marknadsplatser med fokus på en eller ett par produktkategorier tagit utrymme på marknaden. Nu finns ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att nå ut i hela landet: Landshopping.se och Landshopping Företag som är två marknadsplatser som drivs av LRF Media.

– Vi har valt att skapa nischade marknadsplatser inom våra kunskapsområden där vi väljer ut e-handlare med produkter som vi vet att våra läsare är intresserade av. På så sätt blir LRF Media den hjälpande hand som många e-handlare söker efter. Vi har ett stort nätverk i hela landet med köpstarka kunder som letar efter bra produkter, vi har ett in-house digitalt team som själva är kunniga e-handlare och en duktig kundservice, säger Martina Uhrstedt.

Att som e-handlare ansluta sig till marknadsplatser kräver att man själv står för leverans av produkt till slutkonsument och kostnaden för att vara med och vad som ingår skiljer sig mellan de olika marknadsplatserna.

– Vi har valt en enkel modell där vi enbart tar betalt på det vi sålt, och vi arbetar med våra e-handlares produkter dynamiskt i våra kanaler där du som säljare kan påverka mycket. Du som säljare får alltid din leveranskostnad utbetald och vår kundservice kostar aldrig något, oavsett storlek. Det finns såklart olika modeller på marknaden men denna känner vi fungerar bra för vår del och för våra e-handlare.

Landshopping.se är LRF Medias första satsning som snabbt har växt sig stor genom att skapa en sfär för de som söker genuina produkter för hem, hus och trädgård, ofta med svensk produktion och hållbarhet i fokus. Nya Landshopping Företag riktar sig mot lantbrukaren som vill ha smarta, kvalitativa produkter för svenskt lantbruk, samla sina inköp och få bra betalningsvillkor. 

– Har man produkter för en av dessa kundgrupper kan man snabbt öka sin orderingång genom att ansluta sig till oss, välkomnar Martina.

LRF Media står bakom tidskrifterna Land, Land Lantbruk, Land Skogsbruk, ATL och Lantmannen som ges ut i print och i digitalt format.

Landshopping.se – Den hållbara marknadsplatsen!

För alla som älskar hållbara produkter och lokalt hantverk! Många anslutna säljare driver produktion i egen regi, därför är Landshoppings sortiment unikt och ett hållbart val för dig, din familj och planeten vi bor på. 

  • Produkter inom hälsa, hus & hem, trädgård och fritid.

Landshopping Företag – Lantbrukets marknadsplats!

En helt ny webbutik för de som äger eller jobbar på lantbruk. Leverantörer är återförsäljare, egna producenter och uppfinnare som tillsammans skapar ett brett sortiment för svenska lantbruk. 

  • Produkter inom jordbruk, skogsbruk, djurhållning, jakt och viltvård.