Mat.se börjar med röst-shopping: ”Jobbar ständigt med att utmana”

"En funktion som vi kommer att få se mer av i framtiden".

Nätmataktören Mat.se börjar med e-handel via röststyrning. Företaget kombinerar röststyrning med bild och personlig köphistorik i ett pilottest med Google Nest Hub. Projektet är en del av Axfoods innovationsarbete, och Mat.se har stått för utvecklingen av tekniken som är ansluten till Google Home.

Röststyrning är en funktion som vi bara kommer att få se mer och mer av i framtiden. Det känns extra roligt att vara först ut på marknaden med att utveckla en röststyrning åt våra kunder som är unik för just dem, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se, i ett pressmeddelande.

Annons

Den så kallade "smarta inköpslistan", som Mat.se lanserade 2016, påminner kunden om vilka varor man brukar köpa. Nu kopplas den ihop med röststyrningen. När användaren säger “lägg till mjölk” kommer Mat.se att automatiskt välja och presentera den mjölk som kunden vanligtvis köper.

Med pilottestet innoverar vi inför framtidens köpupplevelser och jag ser fram emot att vi lär oss mer inom röststyrning och personalisering, säger Frida Ridderstolpe, chef för e-handel och digital utveckling på Axfood.

E-handeln växer kraftigt och vi jobbar ständigt med att utmana kring hur man handlar mat på nätet inom koncernen.

Pilottestet drar igång i slutet av september och företaget söker nu efter 50 personer som skulle vilja testa Mat.se:s "röst-shopping". Personerna kommer att få hem en Google Nest Hub kostnadsfritt för att kunna testa produkten under hösten. Anmälan är öppen till den 8 september.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!