Mathem kunde inte leverera julmaten: ”Insåg det ganska snart”

Stockholmarna blev utan.

Dagligvaruhandeln på nätet fick sig en smärre chock när pandemin var ett faktum. Det slutade med långa leveranstider och i vissa fall varubrister. Nu har Mathem fått det hett om öronen igen under julrushen. Flera stockholmare har nämligen blivit utan några av de varor som de beställt, rapporterar Dagens Industri.

Det rör sig framför allt om flera favoriter på julbordet som skinka, julmust och prinskorv som inte kunnat levereras.

Annons

När man lägger julprognoser gör man det med lång framförhållning, vanligtvis åtta veckor, och det var innan den nya coronavågen smällde till. Det som också hänt i år är att trycket på julvaror börjat mycket tidigare än vad vi förväntade oss, och har blivit än högre vad vi har kunnat täcka, säger Julia Lindberg, chef för inköp och sortiment på Mathem, till DI.

De senaste restriktionerna har inneburit ett allt hårdare tryck på dagligvaruaktörerna online igen. För Mathem innebär det dessutom att man kommer att behöva köra kompletterande leveranser till kunder som blivit utan sina varor.

Trots att Mathem tog höjd för julrushen blev det alltså värre än förväntat och att försöka komma ikapp har inte varit det lättaste.

Vi insåg det här ganska snart och tog in varor in den mån vi kunde. Men den framförhållning på åtta veckor som vi har mot våra leverantörer hade redan passerat. Vi har också en maxkapacitet på våra olika lager, säger Julia Lindberg.

Annons