Matjättar och e-handlare i samarbete – ska rädda 200 ton mat

Lanserar Green Weeks.

Vi har sett ett antal olika reaktioner på Black Friday. Här kommer ännu en. Matsmart lanserar nu Green Weeks, där man tillsammans med några av Sveriges största matproducenter ska rädda 200 000 kilo mat. Startskottet skedde under måndagen och mållinjen passeras om två veckor.

Green Weeks handlar om att fynda hållbart, säger Karl Andersson, vd på Matsmart, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Trots en högt uppsatt målsättning är tron på att den går att uppnå stark.

Under de veckor som Green Weeks pågår är många människor köpsugna, inte minst i samband med Black Friday. Vi tror att väldigt många tilltalas av möjligheten att handla grönt och hållbart samtidigt som de gör riktiga fynd, säger Karl Andersson.

Totalt bidrar 16 producenter som exempelvis Nestlé, Coca Cola European Partners, Dr.Oetker, Arla och Lantmännen till Green Weeks. De har dammsugit sina lager efter produkter som annars hade kasserats på grund av byte av förpackningar, design eller att bäst före-datumet är för kort för att säljas till butik.

De producenter vi samarbetar med under Green Weeks arbetar alla med tydliga mål kring hållbarhet och hur de ska minska sitt matsvinn. Tillsammans med kunderna, som räddar maten, är producenterna de verkliga hjältarna, säger Karl Andersson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!