Matjätten krossar i Q3: “Högsta rörelseresultatet någonsin”

“Växer mer än marknaden i båda kanalerna”.

Axfood-koncernen meddelar idag sina siffror för årets tredje kvartal och det är glada miner i princip överallt inom matjätten. Butikerna växer och e-handeln växer.

Med en butiksförsäljningstillväxt om 6,7 procent och en e-handelstillväxt på hela 38 procent konstaterar jag att vi även detta kvartal växer mer än marknaden i båda kanalerna. Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling där utrullningen av e-handelserbjudandet till fler orter och butiker har bidragit till att göra Willys allt mer relevant för fler kunder, säger koncernchef Klas Balkow i en kommentar till kvartalsrapporten.

Annons

Matkedjan Willys ska alltså trots en generell ökning inom Axfood ha stått ut som stjärnan under kvartalet.

Nära 13 miljarder

Axfoods totala omsättning under det tredje kvartalet landar på 12,73 miljarder kronor, en ökning med 5,7 procent. Rörelseresultatet växer samtidigt med 15,4 procent och klockar in på 715 miljoner kronor. Resultatet har påverkats av en ny redovisningsstandard men endast med 43 miljoner kronor.

Förbättringen förklaras framför allt av den goda försäljningstillväxten i alla våra kedjor, konstaterar Klas Balkow.

Annons