Matkassar ses som en framtidsbransch

För ett antal år sedan gick några dagligvarukedjor ut med ett erbjudande till kunderna om att köpa matkassar via internet. Intresset var då svalt, men nu ses matvaruhandeln som en av framtidsbranscherna inom e-handeln igen.

Den totala omsättningen för de företag som erbjuder matkassar via e-handeln är försvinnande liten jämfört med det som dagligen säljs i matvarubutikerna. Trots det startar alltfler företag med just matvaror i sortimentet. De flesta är dock småföretag - än så länge. Bäst går det för företagen som satsat på recept och färdigpackade korgar och de företag som är genuina och står för en tydligt nischad kundgrupp.

Annons

I ett internationellt perspektiv är andelen dagligvaruköp mycket små i Sverige, så det finns anledning att tro att marknaden kommer öka framöver. Stressade barnfamiljer, karriärister och andra personer som inte har tid men som ändå tycker om att laga mat, saknas ju inte.

Läs mer på http://www.e24.se/lifestyle/mat-och-dryck/ljus-framtid-for-natmaten_2316245.e24.

Annons