Mats&Axel spaning – Vad innebär ”Peak season” för e-handlare, transportörer och konsumenter?

Efter 8 månader med Corona i Sverige har e-handeln haft en rejäl tillväxt. Alla mellan 3 och 90 år handlar på nätet. Många e-handlare har gått som tåget medan andra har stått kvar på stationen.

Vi e-handlar stora mängder livsmedel, apoteksvaror och kolonialvaror. I hemmen bunkras det upp med toalettpapper och handsprit medan restauranger och artister blir utan gäster/publik efter statliga rekommendationer. Vi lägger pengarna på nödvändiga varor för hemmet istället för på Gröna Lund och underhållsshopping i Mall Of Scandinavia eller andra köpcenter. Butiker och andra fysiska handelsplatser blir lidande. Som om det inte var nog med det, väljer Amazon till sist att efter många år av spekulationer kliva in i och etablera sig i Sverige med lager i Eskilstuna.

Nu i slutet av november startar nedräkningen mot julhandeln med Black Friday och Cyber Monday som officiellt startskott för alla oss köpsugna konsumenter. Siffror pekar på att försäljningen kommer slå alla rekord. Transportörerna gör allt vad de kan för att volymberäkna, hitta extra kapacitet och tillfällig personal på terminalerna för att hålla leveranslöftet mot sina kunder – e-handlarna – och oss konsumenter som sitter och spårar våra leveranser. Och trots att det redan är högtryck på onlineförsäljning sen i våras ser det inte ut som att det kommer minska under denna tid. Många e-handelsrapporter har redan försäkrat oss alla om att det kommer bli mer försäljning i år än 2019.

Ni e-handlare, tänk på det här!

Det är idag viktigare än någonsin att ha rätt gränssnitt mot konsumenterna. Är det enkelt att handla? Har du relevanta leveransalternativ? Kan dina kunder spåra sina leveranser enkelt utan att behöva ringa till din kundservice? Har du en bra lösning för dina returer, byten och återköp? Detta låter ju som självklarheter men det är förvånansvärt många idag som inte jobbar med detta strukturerat.

För 8–10 år sedan erbjöd alla stora e-handlarna endast ett leveransalternativ. Det var inte för att det bara fanns en transportör, utan för att vi konsumenter inte krävde bättre alternativ. Transporter såldes volymbaserat och e-handlarna fick sämre/högre priser om de delade upp sina volymer på flera olika transportörer. Ombudsleverans 2–5 dagar var standard och helt ok för oss då. Idag otänkbart! De e-handlare som idag endast erbjuder sina kunder ett leveransalternativ får svårt att hålla sina kunder nöjda och lojala.

Your customer is only loyal until they find a better offer!”, för att citera Jeff Bezos.

Ni transportörer, tänk på det här!

Vilka värden tillför ni till e-handlarna och till oss konsumenter? Vet ni att vi konsumenter börjar känna samma lojalitet till er transportörer som vi har till e-handlare och andra varumärken inom till exempel mode, hemelektronik och möbler med mera.

Idag räcker det inte med att transportera paket från A-B. Det kan inte längre vara bara däck och diesel. Klimatsmarta lösningar, snabbhet, precision och enkel utlämning med hjälp av Bankid är viktigare i dessa tider än någonsin. När fossilfria leveranser och grön frakt snart är standard, hur ska transportörerna sticka ut och vinna konsumenternas hjärtan? Är det genom extra erbjudanden senare i leveranskedjan som att byta ombud, hemleverans från ombud, inbärning, leverans samma dag med mera?

Vi konsumenter, tänk på det här!

Vad ska vi som handlar tänka på? Vad har vi för ansvar i allt detta? Räkna med långa leveranstider. Så är det bara. Transportörernas terminaler kommer vara knökfulla med paket som ska sorteras och skickas vidare mot slutdestinationen. E-handlarna kommer dränkas i ordrar som ska hanteras. Och hur mycket extra kapacitet man än planerar att ta in kommer det i vissa fall ta lite längre tid än vanligt. I slutändan finns det ändå inte oändligt många bilar som kan köras eller fler extra personal som kan sortera eller packa paket. Det är så det är och det är ju inte så farligt med någon dag extra leveranstid om man som konsument vet det innan.

Även om hemleveranser har ökat med runt 50 % under pandemin går fortfarande merparten av alla leveranser till ombud. Det kommer att bli trångt när vi alla ska hämta ut våra paket samtidigt. Försök därför att ta till vana att slinka in på ditt lokala paketombud under udda tider. Ett annat alternativ är såklart att i större grad välja hemleverans eller leverans till paketskåp.

Så hjälp både e-handlaren och transportören och framförallt ditt eget blodtryck genom att inte ringa deras kundservice i onödan. Ha is i magen! Ditt paket är på väg. Ladda ner bra spårnings-appar och titta där istället för att ringa.

Men visst är det härligt att handla online! Det är ju underbart att göra ett bra klipp! Köpa det där som man alltid önskat sig och få det hem samma kväll. Hitta den där prylen till bästa pris! Men kom ihåg att handla smart, för när du precis tryckt på köpknappen en sista gång, kanske har du övertrasserat ditt konto, du lever på marginalen för ännu en sak ”du bara måste ha”, så inser du att toalettpappret du bunkrat upp är slut. Tänk på det!

I nästa spaning dyker Mats&Axel på djupet i baksmällan efter julhandeln och reder ut hur e-handlare, transportörer och vi konsumenter ska hantera den blytunga månaden januari på bästa sätt!

För mer intressanta spaningar och material från Mats&Axel samt deras Vlogg, läs mer här.

Eller prenumerera här!