Matsmart köper upp hela lagret av Paolos: ”Förtjänar att ätas”

"För oss var det en given affär".

Matsmart köper upp hela lagret av torrvaror av varumärket Paolos från People's Kitchen Concept AB. Det beskedet lämnar e-handlaren nu på morgonen. I samma veva skänker man även 350 000 kronor till den ideella organisationen Child10 som arbetar för barns rättigheter.

För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas, och just den här affären ger oss också möjlighet att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra, säger Sofia Syrén, marknadschef på Matsmart.

Annons

Redan i dag läggs de första varorna ut till försäljning på sajten under rubriken "bra pasta - och därmed basta!". Produkterna kommer också att förses med information om samarbetet med Child10.

Få organisationer har idag resurser till att kunna identifiera och stötta de flickor som nu utnyttjas för fruktansvärda övergrepp i Europa. Det krävs stora gemensamma satsningar, där civilsamhälle, offentliga aktörer och näringsliv arbetar tillsammans, för att motverka människohandel för sexuell exploatering. Vi är så glada över att Matsmart så modigt vill vara en del i detta, säger Jacob Flärdh, generalsekreterare Child10.

"Nyligen utökat vårt lager"

Totalt ska det röra sig om ett 80-tal olika produkter som krossade tomater, pasta och olivolja.

Vi har nyligen utökat kapaciteten på vårt lager. Det ger oss möjlighet att under en tid ta emot samtliga torrvaror från Paolos, vi hoppas nu att våra kunder ska vilja rädda dessa produkter och både bidra till minskat matsvinn och att arbetet mot trafficking går snabbare framåt, säger Sofia Syrén.

Annons