Maximera lönsamhet inom e-handel med befintliga resurser

Dagens konsumenter ställer allt högre krav på kundservice – något som har gått från att vara en statisk mailkorg för frågor och svar, till att numera förväntas förutse behov och hjälpa kunder på ett personligt sätt där de befinner sig. Frågan är hur många företag som faktiskt tar vara på det.

I den pågående ekonomiska situationen där många behövt se över budgetar och arbeta med redan befintliga resurser, så ser giosg ett tydligt tomrum som många företag lönsamt skulle kunna fylla – nämligen hur e-handlare både kan vässa och bredda sina redan befintliga resurser. I den här artikeln lyfter vi tre innovativa sätt om hur e-handlare kan nyttja högst troligt redan befintliga verktyg för att skapa säljmöjligheter och leverera resultat i linje med höga förväntningar.

Arbeta med rådgivning via din chatt för att driva försäljning

I dagens mobilanpassade värld så har chatt blivit en självklar kundtjänst-kanal som uppskattas av såväl kunder som företagen själva. Anledningarna till att chatt är så populärt är många. Med rätt plattform för chatt så kan företag hantera många ärenden samtidigt tack vare automatiserade flöden och möjlighet att hantera flera konversationer parallellt. 

Det här är ett ypperligt tillfälle att stegvis föreslå produkter eller tjänster som en del av konversationen. Med utbildad säljpersonal så kan chatt bli ett forum för personlig rådgivning, rekommendationer och den sista pusselbiten som kan behövas innan ett viktigt köp – ett smart sätt att nyttja verktyget på för att driva försäljning. 

Och det fungerar. Vi på giosg har flera kunder som arbetar proaktivt med vår chatt för att matcha unika besökares behov och därigenom öka försäljningen.

Kom dina kunder närmare & samla in värdefull målgruppsdata 

En nöjd kund är lika med en återkommande kund. Hela 91 % menar att det är mer troligt att de kommer göra ett nytt köp efter en positiv köpupplevelse, enligt telavox. I en enkätstudie där vi på giosg frågade företag vad deras högsta prioriteringar är inom kundservice framöver, så var kundnöjdhet den solklara vinnaren. För att uppnå nöjda kunder idag så krävs direkta, snabba och personliga svar, som också rör sig sömlöst över olika kanaler (omnikanal).

Att använda kundservice för att bygga relationer med sina kunder är både ett sätt att sticka ut bland mängden, men det är också en guldgruva när det kommer till insamling av förstapartsdata. I direktkontakt med dina kunder så finns värdefull information att erhålla, det gäller bara att ha tydliga upplägg för hur man ska arbeta med datainsamlingen och ta den vidare. 

Öka och förstärk ditt community 

Genom att erbjuda realtids-hjälp för dina kunder på webben så visar du att du bryr dig. Det skapar långvariga relationer och goda känslor hos dina kunder vilket är ett bra tillfälle att få dem att bli en del av ditt community. Ta därför vara på stunden genom att fånga in e-postadresser på kreativa sätt när tillfället kommer. 

På giosg hjälper vi flera kunder att bygga community och samla in mailadresser genom NPS-formulär, nyhetsbrev-prenumerationer, produkt-quiz och kreativa online-tävlingar (s.k gamification). Våra kunder har nått höga konverterings-frekvenser tack vare lättanvända verktyg som inte tynger din hemsida. 

Under Emeet den 10 maj har giosg en session där vi kommer att ge fler tips och råd på hur du som e-handlare kan maximera redan befintliga resurser för ökad lönsamhet! Det blir även en Q&A med vår kund Maria Yazdi, Head of Customer Service på Apotek Hjärtat, som berättar hur de arbetar med att bemöta sina kunder och kundservicens roll i verksamheten. Missa inte det!