Med e-handel som vapen mot mäns psykiska ohälsa: ”Osunda ideal”

"Tampades med extrem stress och panikångest".

Att det dyker upp nya varumärken för kläder är inget nytt. Särskilt inte inom branschen för träning och fitness. Men nystartade Good Pain är trots det något unika. De har valt en helt annan inriktning i sin marknadsföring, nämligen att slå ett slag för arbetet mot psykisk ohälsa. Och nu har de öppnat en egen e-handel.

Idén föddes under en period då jag själv tampades med extrem stress med panikångest som följd. En läkare jag träffade rådde mig att träna riktigt hårt. Jag tränade redan regelbundet innan, men räddningen blev att trappa upp och köra slut på mig rent fysisk, sex dagar i veckan. Tanken slog mig under denna period att inga träningsvarumärken slår ett slag för den mentala hälsan, utan snarare pushar osunda kroppsideal, berättar Carl Lundgren, grundare bakom Good Pain, för Ehandel.

Annons

Varför valde ni att satsa på just e-handel?

Det har sedan start varit självklart för oss att utgå från e-handel och ett DTC-upplägg. Vi har ju de senaste åren sett en rad mode- och retailaktörer gå i konkurs för att de inte hängt med i digitaliseringen. För oss handlar e-handel om mycket mer än att bara ha en faktisk e-handel. Vi vill kunna äga och påverka vår kundresa och kundupplevelse från kännedom till lojalitet. Den rådande pandemin skyndar ju nu även på digitalisering och vi ser en extrem tillökning hos e-handlare världen över.

Med på tåget har man även fått proffsboxaren Anthony Yigit, som själv pratar öppet om sina problem med psykisk ohälsa. Och visst är det ett något annorlunda drag. Det är väldigt sällan vi ser mental hälsa användas som budskap i marknadsföring.

Så hur ska ni lyckas bryta den barriären?

Det är precis det vill ändra på. Vi vill göra det fullt normaliserat att prata om psykisk ohälsa, framför allt bland män, då det ofta fortfarande är en känslig fråga. Lösningen på mångas problem finns närmare än vad många vet. Fysisk aktivitet skrivs idag till exempel ut på recept för mental ohälsa. Våra träningskläder ska vara en möjliggörare i detta samspel. Just detta är en nyckel inom all form av marknadsföring, att ha en lösning på mottagarens problem och på så vis tror vi att vi kommer beröra målgruppen emotionellt. För mig som jobbat med marknadsföring och reklam i många är denna utgångspunkt ren lyx, till skillnad mot att sälja läsk till ungdomar.

"Män ska bli medvetna"

I dag donerar man 10 kronor per såld produkt till forskning om sambandet mellan fysisk aktivitet och förbättrad mental hälsa. Och till skillnad från många andra startupbolag pratar man inte om snabb tillväxt eller stora svarta siffror på resultatraden. I stället är målet ett helt annat.

Vår huvudsakliga målsättning kommer alltid att vara kända för våra grymma träningskläder som bidrar till ökad kunskap om mental ohälsa. Först och främst vill vi att Sveriges alla män ska bli medvetna om fördelarna fysisk aktivitet har för den mentala hälsan. Försäljningsmässigt är vår målsättning att gå plus minus noll och att kunna bidra med så mycket som möjligt till fortsatt forskning inom detta område. Ju större vi blir desto starkare röst kan vi få i frågan, säger Carl Lundgren.

Annons
Annons