Med olympier som ny VD – så ska e-handlaren hoppa till nya höjder

Ökade nära 1000 procent i fjol.

I maj månad blev det officiellt - nätföretaget Yuman AB delades upp i två varumärken och strukturerades om. Tidigare olympiern och höjdhopparen Emma Green gick in som delägare och tillsattes som vd för de två nya varumärkena Yuman Yoga och Njord Nature.

Men hur såg bolaget ut innan den stora förändringen? Doldisen grundades år 2019 av Johan Kittel, Jonas Kahlow, Olof Tegeman och Kaspar Hannerz och ägnade sig åt försäljning av outdoor- och lifestyleprodukter under namnet Yuman. Första året slog bolaget cirka 230 000 kronor i omsättning, och under 2020 flög Yuman i raketfart. Omsättningen växte med 987 procent och landade på runt 2,5 miljoner kronor.

Annons

Yuman startade som ett mindre projekt och då fanns det inget behov av en vd. När satsningen sedan började ta fart ordentligt, och så även inriktningen mot yogan, kom Emma Green in i bilden och fick sedan rollen som vd, säger Johan Kittel till Ehandel.

Varför delade ni upp det tidigare konceptet i två olika varumärken och sajter?

Framför allt för att förenkla för våra kunder och göra kundupplevelsen mer optimal för respektive målgrupp. Vi har vuxit en hel del sedan starten och har insett att det blir för otydligt att hålla oss till en domän, säger Johan.

Outdoormärket Njord Nature fokuserar endast på försäljning direkt till konsument, men Yuman Yoga är både öppet för B2C- och B2B-försäljning på den nordiska marknaden. Yogavarumärket ser bland annat stor potential hos yogastudios, spa och hotell.

Framåt ligger vår stora satsning på Yuman Yoga och det ville vi också skulle synas tydligt utåt. Samtidigt så har vi haft en stabilt växande kundkrets inom outdoor-segmentet och fortsätter därför med detta men under ett annat varumärke, säger Johan och tillägger:

Vi har byggt en hög grad av automation i transaktionerna från start, vilket innebär att uppdelningen inte blir någon större arbetsbelastning och då möjliggör för att kunna köra vidare med både inriktningarna. E-handelsplattformen har vi byggt på ett sätt som möjliggör för en närmast helautomatisk handel - allt är även förberett för AI.

Vad menas med "en närmast helautomatisk handel"?

Idag finns det fantastiska möjligheter att bygga upp en e-handel med open source-verktyg och komma igång till nästan inga pengar alls. Det finns i princip molnbaserad programvara för alla typer av lösningar som man idag behöver. Problemet är att dessa verktyg inte pratar så bra med varandra utan behöver synkas och det kostar pengar. Vi valde därför att göra detta själva och har samtidigt byggt en struktur för att köra Business Intelligence och samla datan på ett smart sätt från början.

Annons

Dagens AI-algoritmer kräver att datan är formaterad på ett speciellt sätt och det har vi också sett till att göra i samband med detta. Vi vet av erfarenhet att de flesta onlinebolag som har vuxit snabbt har tvingats ta in massor med folk som administrerar alla system. Det går åt otroligt mycket tid för att mata in data i olika system och manuellt sedan följa upp. Vi har istället gått in för att bygga det rätt och bli genomgående digitala redan från start.

Vad är planen med AI?

Vi kommer främst använda AI för att ge kunderna en bra upplevelse, att förenkla för kunden och göra köpupplevelsen både smidigare och roligare.

Nu pågår det förberedelser inför en stor lansering som kommer att ske efter sommaren, då ska Yuman Yoga nämligen släppa sin första egna kollektion - yogamattor. Mattorna kommer i tre olika storlekar och är tillverkade i ett hållbart och 100 procent vegansk material. Bakom varumärkesprofilen och designspråket står Emma Green.

Produkterna presenteras redan på sajten trots att lanseringen är några månader fram. Berätta gärna varför ni har valt att lansera den nya kollektionen på det här sättet? 

Vi fick hem ett mindre parti av mattor som vi presenterade för ett antal utvalda span och yogastudios, något som vi fick en överväldigande positiv respons på. Därför valde vi att släppa mattorna för förbeställning via vår hemsida redan nu, säger Emma.

Vad har ni för mål i år? 

Vad gäller omsättning så siktar vi mot fem miljoner kronor. Vår ambition är sedan att skapa ett varumärke som ger mervärde för våra kunder där vi även hoppas kunna inspirera och få fler att öppna upp ögonen för yogan. Vårt produktsortiment är noga utvalt och utvecklat för att bjuda in till en aktiv och hållbar livsstil, vad gäller båda våra segment. Till hösten kommer vi också inleda en ny investeringsrunda som blir ett viktigt delmål på vägen, avslutar vd:n Emma Green.

Annons