Med utrymme att växa – Så blir du konkurrenskraftig med ditt lager

Med en växande e-handel och hög konkurrens medföljer höga krav från slutkonsument. Det ska vara smidigt, enkelt och gå snabbt. Det här innebär att produkten effektivt behöver packas och lämna lagret. Det kan den tack vare det automatiserade lagersystemet AutoStore. En automationslösning från Element Logic som sparar dig både tid och pengar.

Detaljhandeln genomgår en stor digital omställning som påskyndats i spåren av Corona. En omställning som företag snabbt måste anpassa sig efter. För att konstant kunna erbjuda bra priser, bra service, och snabba leveranser, krävs ett effektivt lagersystem. Den lösningen sitter Element Logic på. Med deras automatiserade lagersystem AutoStore optimerar du din lageryta tack vare snabba plockrobotar och staplade lådor i ett ramverk. 

Med AutoStore kommer varan till plockaren och inte tvärtom. Med lösningen sparar du enormt mycket tid och yta, men även kostnader. Din e-handel blir kostnadseffektiv och kan stå sig i en hård konkurrens, förklarar Thomas Karlsson, vd Element Logic Sweden.

Hur funkar det? 

AutoStore består av plastlådor staplade på ett vanligt golv som innehåller produktsortimentet med ett tillhörande ramverk av aluminium där batteridrivna robotar kör och hämtar samt lämnar lådorna till personal vid plockstationer. 

Med AutoStore sparar du upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det innebär att du får plats för mer varor och har möjlighet att snabbt, enkelt och flexibelt bygga ut AutoStore när det behövs. Systemet kan byggas i vilken geometrisk form och storlek som helst, i befintlig eller ny byggnad. Samtidigt som den dagliga driften kan fortgå.  

Har du en befintlig lagerlokal med ett manuellt system är det inga problem att byta ut det mot AutoStore. Det fungerar lite som ett legobygge, det kan byggas på snabbt och riskfritt när behovet uppstår, säger Thomas Karlsson. På det sättet behöver man inte se långt in i framtiden och gissa hur behoven ser ut då utan man kan istället bygga sin automationslösning utifrån i princip dagens behov.

Ett sådant flexibelt automatiskt system är en stor fördel i en tid med ständig förändring och snabba omställningar, fortsätter han. 

Därför ökar du din konkurrenskraft genom automatisering med AutoStore

Element Logic har i dag kunder över hela Europa. Bland dem hittar vi Jollyroom, en av Nordens snabbast växande e-handel inom barn och babyprodukter som behövde utrymme att växa, Boozt, vars behov av lagringsutrymme minskat till en fjärdedel jämfört med gamla lagringssystemet och XXL med AutoStore-lager i Norge, Sverige och nu som även valt att bygga ett AutoStore-lager i Österrike på grund av att man söker ökad konkurrenskraft där.

Istället för att exempelvis plocka 30 orderrader på en timme i en manuell lagerdrift plockar du med AutoStore oftast åtminstone 150. Det blir fem gånger så effektivt och du kan rejält reducera personalresurserna och därmed kostnaderna, vilket gör det möjligt att erbjuda bättre priser och bli konkurrenskraftig i en växande bransch, avslutar Thomas Karlsson.