MediaMarkt testade drive-in – hälften nappade direkt

Coronatest kan bli permanent.

Redan i mars valde Biltema att lansera drive-in som ett upphämtningsalternativ för kunder som handlat med Click & Collect. Satsningen blev framgångsrik och sedan dess har även andra aktörer lanserat liknande erbjudanden.

LÄS ÄVEN: Biltemas vapen i kampen mot viruset: "Lanserar drive-in"

Annons

Nu bygger MediaMarkt ut sin variant genom att sprida den till alla varuhus där det finns en parkeringsplats. Företagets kunder kan numera beställa varor online och sedan hämta upp dem utan att behöva lämna bilen. Satsningen lanserades först i 11 MediaMarkt-varuhus, men har nu blivit så uppskattad att den sprids till hela landet.

Vi testade först med ett urval av varuhus och redan under första veckan märkte vi att närmare hälften av kunderna som valt leveransalternativet upphämtning i butik efter beställning i vår e-handel, valde möjligheten att få varorna levererade direkt in i kundens bil, säger Henrik Hedlund, e-handelschef på MediaMarkt Sverige, i ett pressmeddelande.

Kunder som väljer drive-in-leverans får ett telefonnummer i sin orderbekräftelse. När hon eller han ringer numret kommer någon i personalen ut med paketet. Enligt Media Markt är det inte omöjligt att satsningen blir kvar även efter att pandemin har avtagit.

Som ett led i att förbättra kundupplevelsen ser vi ständigt över möjligheterna att skapa fler och smidigare leveransalternativ för våra kunder och vi är glada över att vi snabbt kunde svara upp mot kundernas behov av en alternativ fraktlösning så här i ”coronatider”. Om vi ser att kunderna fortsätter att uppskatta vårt ”drive-in” alternativ kommer vi att fortsätta att tillhandahålla detta under lång tid framöver, säger Henrik Hedlund.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!