Search
Close this search box.
ANNONS

Mediehus investerar 20 miljoner dollar i E-handel

Mediehus investerar 20 miljoner dollar i E-handel
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Condรฉ Nast รคr ett av vรคrldens stรถrsta mediefรถretag med ett femtiotal olika tidningar och nรคtsajter bara i USA. Nu vill man utnyttja sina kunskaper รคven inom e-handelns vรคrld. Nyligen investerade man 20 miljoner dollar i FarFetch, en e-handel inom lyxsegmentet som spelar vรคl med mรฅlgruppen fรถr flera av deras magasin.

ANNONS

Fรถrlaget och mediehuset Condรฉ Nast som bland annat รคger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair tar klivet in i e-handelns vรคrld. Nyligen meddelade deras tyska avdelning att de investerat i e-handelssajterna Monoqi och ReneSim.

Nu har รคven Condรฉ Nast International gett sig in i leken och investerat 20 miljoner dollar i FarFetch.com. En e-handelssajt som samlar รฅterfรถrsรคljare inom lyxsegmentet frรฅn hela vรคrlden pรฅ ett och samma stรคlle.

FarFetch omsรคtter รฅrligen 129 miljoner dollar, har 4.3 miljoner besรถkare i mรฅnaden och 150 000 kunder frรฅn mer รคn 140 lรคnder.

โ€“ FarFetch har en unik position och fรถrbinder butiker frรฅn hela vรคrlden med sin e-handel. De riktar sig till kunder med en sofistikerad smak fรถr mode. Precis den mรฅlgrupp vi nรฅr med vรฅra tidningar, sรฅ det รคr ett naturligt steg fรถr oss, sรคger Jonathan Newhouse, ordfรถrande och vd fรถr Condรฉ Nast International.

Media och e-handel en svรฅr balansgรฅng

Investeringen i FarFetch รคr den stรถrsta som Condรฉ Nast International genomfรถrt, men man sรคger att det troligtvis inte รคr den sista. Och just e-handeln รคr nรฅgot som lockar, och enligt James Bilefield, vd fรถr Condรฉ Nast International Digital, kommer omrรฅdena publicistiskt innehรฅll och handel allt nรคrmare varandra.

โ€“ Det hรคr รคr en del av vรฅr strategi fรถr att utรถka vรฅr kompetens och vรฅrt stรถd till en allt bredare industri. Som vi ser det kommer vรคrlden av innehรฅll och handel nรคrmare varandra hela tiden.

Men sammanslagningen av media och handel รคr samtidigt kontroversiell. Det eftersom det ofta krรคvs en form av oberoende fรถr en tidnings legitimitet. Enligt FarFetchs grundare och vd, Josรฉ Neves, gรคller det att hitta en bra balans. Samtidigt sรคger han att ingen riktigt knรคckt koden fรถr en lyckad kombination av redaktionellt innehรฅll och e-handel.

โ€“ Det finns e-handelsfรถretag som har bra redaktionellt innehรฅll, Net-a-Porter รคr ett fantastisk exempel. Men i grund och botten รคr de en e-handel. Det finns mรฅnga exempel pรฅ stora tidningar och mediefรถretag, bรฅde on- och offline som fรถrsรถkt sig pรฅ e-handel men misslyckats. Helt รคrligt vet vi inte vad formeln รคr och det kommer sรคkert att ta ett par รฅr innan vi kommer pรฅ den, sรคger Josรฉ Neves.

Kรคllor: NY Times, Fashionista

Dela artikeln: