Mediehus investerar 20 miljoner dollar i E-handel

Condé Nast är ett av världens största medieföretag med ett femtiotal olika tidningar och nätsajter bara i USA. Nu vill man utnyttja sina kunskaper även inom e-handelns värld. Nyligen investerade man 20 miljoner dollar i FarFetch, en e-handel inom lyxsegmentet som spelar väl med målgruppen för flera av deras magasin.

Förlaget och mediehuset Condé Nast som bland annat äger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair tar klivet in i e-handelns värld. Nyligen meddelade deras tyska avdelning att de investerat i e-handelssajterna Monoqi och ReneSim.

Nu har även Condé Nast International gett sig in i leken och investerat 20 miljoner dollar i FarFetch.com. En e-handelssajt som samlar återförsäljare inom lyxsegmentet från hela världen på ett och samma ställe.

Annons

FarFetch omsätter årligen 129 miljoner dollar, har 4.3 miljoner besökare i månaden och 150 000 kunder från mer än 140 länder.

– FarFetch har en unik position och förbinder butiker från hela världen med sin e-handel. De riktar sig till kunder med en sofistikerad smak för mode. Precis den målgrupp vi når med våra tidningar, så det är ett naturligt steg för oss, säger Jonathan Newhouse, ordförande och vd för Condé Nast International.

Media och e-handel en svår balansgång

Investeringen i FarFetch är den största som Condé Nast International genomfört, men man säger att det troligtvis inte är den sista. Och just e-handeln är något som lockar, och enligt James Bilefield, vd för Condé Nast International Digital, kommer områdena publicistiskt innehåll och handel allt närmare varandra.

– Det här är en del av vår strategi för att utöka vår kompetens och vårt stöd till en allt bredare industri. Som vi ser det kommer världen av innehåll och handel närmare varandra hela tiden.

Men sammanslagningen av media och handel är samtidigt kontroversiell. Det eftersom det ofta krävs en form av oberoende för en tidnings legitimitet. Enligt FarFetchs grundare och vd, José Neves, gäller det att hitta en bra balans. Samtidigt säger han att ingen riktigt knäckt koden för en lyckad kombination av redaktionellt innehåll och e-handel.

– Det finns e-handelsföretag som har bra redaktionellt innehåll, Net-a-Porter är ett fantastisk exempel. Men i grund och botten är de en e-handel. Det finns många exempel på stora tidningar och medieföretag, både on- och offline som försökt sig på e-handel men misslyckats. Helt ärligt vet vi inte vad formeln är och det kommer säkert att ta ett par år innan vi kommer på den, säger José Neves.

Källor: NY Times, Fashionista

Annons
Annons