ANNONS
Vincent Tallec, grundare

Mejlet han trodde var spam – blev en global e-handelssuccé

Det som började med ett ignorerat e-postmeddelande förvandlades till en internationell e-handelssuccé för Stockholmsbutiken L'Usine Bleue. I december 2024 uppmärksammades grundaren Vincent Tallecs blå arbetarjacka i New York Times T Magazine. Nu, ett år senare, berättar han för Ehandel.se att företaget fortfarande kämpar för att möta efterfrågan, samtidigt som onlineförsäljningen har ökat med över 400 procent under 2025.

ANNONS

Det var när modebilagan listade de tio bästa "chore coats" som L'Usine Bleues jacka inkluderades, något som grundaren Vincent Tallec nästan missade helt.

De kontaktade mig först via mejl, vilket jag tog för spam och därför ignorerade, berättar Vincent Tallec.

Efter ett par nya försök utan svar hörde de av sig via Instagram, då förstod jag att det faktiskt var seriöst och blev rädd att jag hade missat världen chans! Men jag hade ingen aning om det verkligen skulle bli något.

När artikeln väl publicerades, komplett med en länk till butikens e-handel, blev reaktionen omedelbar.

När artikeln i NYT T Magazine väl publicerades, med direktlänk till vår webbshop, var chocken total – man kan inte drömma om bättre synlighet, säger Vincent och berättar att en vän ringde honom bara några timmar efter att den gått live.

Siffrorna som bekräftar tillväxten

Effekten lät inte vänta på sig.

Effekten kom direkt, bekräftar Vincent.

Innan detta hade vi en ganska blygsam försäljning i USA, kanske en order i veckan. Vi såg omedelbart en dramatisk ökning, framför allt på just den jackan som var med i artikeln.

Uppmärksamheten i slutet av 2024 gav en skjuts in i det nya året. I årsredovisningen för LUsine Bleue AB, för räkenskapsåret 2024, syns en positiv trend.

Nettoomsättningen för 2024 var 5,5 miljoner kronor, en ökning från 5,1 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet uppgick till cirka 410 000 kronor, jämfört med nära 53 500 kronor under 2023.

"Det har trappats upp allt mer"

Den verkliga effekten av artikeln har dock visat sig under 2025. EfterfrĂĄgan pĂĄ jackan har varit ihĂĄllande och svĂĄrhanterlig.

Första batchen, som bestod av 200 jackor, sålde slut på några månader, säger Vincent.

Batch två, med 300 stycken, kom i slutet på maj och försvann på 2–3 veckor. Nu lanserar vi batch nummer tre där vi har köpt in 400 jackor.

Och intresset minskar inte.

Det har trappats upp allt mer sedan NYT-artikeln, förklarar han.

Inför det senaste inköpet hade vi över 340 personer på vår "back in stock"-lista. Alla kommer förstås inte köpa, men det visar tydligt att efterfrågan fortfarande är mycket hög.

Den plötsliga uppmärksamheten har också ritat om L'Usine Bleues kundkarta.

Storbritannien har vuxit mest efter USA, men vi skickar numera över hela Europa samt till oväntade marknader som Argentina, Filippinerna, Thailand och Sydkorea.

Denna internationella anstormning har krävt nya arbetssätt.

Vi har fått ändra vårt sätt att hantera orderflödet, både internt och i vår frakt– och tullhantering, särskilt för att förenkla internationella returer, säger Vincent.

Vi fortsätter att utvecklas och tittar nu på 3PL-lösningar inför 2026.

Skulle dubbla, femdubblar istället

Den ökade efterfrågan har vida överträffat företagets egna prognoser för året.

Vår strategi för 2025 var att dubbla e-handelsförsäljningen jämfört med 2024, men vi ligger nu över 400 procent, säger Vincent.

Han tillskriver framgången flera faktorer utöver själva omnämnandet:

Ny webbshop, bättre checkout, ’"back in stock"-funktion och vår närvaro på sociala medier har exploderat sedan december. Vi har gått från cirka 10 000 följare till 50 000 följare på Instagram, och ett inlägg har fått över en miljon visningar.

Fokus framåt ligger nu på att bygga vidare på det egna varumärket.

Så klart är det vår egen L’Usine Bleue-kollektion som driver efterfrågan, säger Vincent och avslutar med:

Framåt utökar vi sortimentet och ökar produktionen. Men det innebär sina utmaningar, produktionskapaciteten hos våra franska samarbetspartners är inte obegränsad.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se