Att mobilen får en allt större roll inom e-handeln kan knappast någon ha missat. Så gott som varje månad kommer nya rapporter som visar på att allt fler väljer att e-handla i sin mobil.
I dag meddelar PostNord att av alla e-handelsköp av varor som gjordes i Sverige i mars, skedde vart fjärde i en mobiltelefon. Det motsvarar 2,6 miljoner avslut med mobilen, konstaterar PostNord som bygger sina slutsatser på en undersökning som TNS SIFO har genomfört i ett riksrepresentativt urval av 1 500 konsumenter i Sverige.
- Svenskarnas mobilanvändning och teknikvana fortsätter att öka samtidigt som allt fler rena e-handlare och stora detaljhandelskedjor tar fram skräddarsydda mobillösningar som stimulerar handeln, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos PostNord.
Butiksstatistik visar på 35 procent i mobilen
Ehandel.se Analytics, som samlar statistik från nära 300 nätbutiker, visar dock på en ännu starkare framfart för mobilen. Under mars månad gjordes 35 procent av köpen på nätet i en mobil och 17 procent med en surfplatta. Det innebär alltså att en minoritet av alla e-handelsköp gjordes via desktop, enligt våra siffror.
PostNords undersökning visar att 66 procent av alla svenskar handlade varor på nätet i mars. 33 procent av e-handelskunderna handlade skor eller kläder under perioden, vilket gjorde den kategorin till månadens mest populära. Kläder/skor följdes av böcker/media (26 procent), skönhet/hälsa (25 procent) och hemelektronik (19 procent).