ANNONS

Hudnära e-handlaren mot 30 miljoner – tripplar igen: ”Unika"

Grundaren Johanna Gillbro, Ehandels David Gustavsson och vd:n Lydia Enhgolm
Foto: Ehandel/Skimone

"Vi var lönsamma på månadsbasis i april".

ANNONS

Det är full kräm för Skinome. E-handlaren i Stockholm som säljer egentillverkade hudkrämer, utan konserveringsmedel, parfym och färgämnen. Omsättningen har ökat i snabb takt sedan starten 2019.

Numera huserar företaget i ljusa och fräscha lokaler med parkettgolv. Kontoret ligger på fjärde våningen i ett grått flervåningshus i hippa stadsdelen Hornstull, på västra Södermalm.

I Skimone:s lilla entré träffar vi vd:n Lydia Engholm, som strålar mot oss. Snart ansluter även bolagets grundare Johanna Gillbro – och marknads- och tillväxtchefen Stephanie Matti. Genom ett stort fönster i söderläge ser vi den rätt hårt trafikerade Liljeholmsbron och de nya skyskraporna på Liljeholmskajen.

Vill du ha kaffe, frågar Lydia Engholm på pigg rikssvenska, som under ytan eventuellt bär på spår av en sörmländsk dialekt.

Ja, tack – och gärna svart, svarar undertecknad.

Vi når The Lab

Vi är nu i det öppna kontorslandskapet och i mitten sitter ett tiotal medarbetare framför stora Mac-skärmar. Flera är kemister som utvecklar bolagets krämer, tillsammans med grundaren och hudforskaren Johanna Gillbro. De hälsar artigt från "skärm-ön".

Vd:n Lydia Engholm stegar fram ett par meter och visar ett inglasat rum. På andra sidan glasväggen ser vi ljusblåa neonbokstäver som bildar ordparet "The Lab". De är uppsatta på en långvägg med blankvita kvadratiska kakelplattor. Och rummet är just vad det heter, ett labb.

Här inne tar våra kemister fram grundingredienserna till alla våra krämer, berättar Lydia Engholm som rör sig vant och snabbt på kontoret.

Vi bestämmer oss för att göra en kort filmad intervju inne i labbet.

Vill du ha en vit rock på dig. Det kommer se bra ut på filmen. Kemisterna jobbar alltid i vita rockar här inne, säger Lydia Engholm glatt och tar snabbt på sig en vit rock själv.

Ehandel tackar ja till rockerbjudandet och Lydia Engholm lovar att inte "blaja för mycket". Marknadschefen Stephanie Matti mobilfilmar samtalet, som blir lite över sju minuter långt.

Fick en hudsjukdom

Vi får veta mer om grundaren Johanna Gillbro. Hon har bland annat skrivit boken "Hudbibeln", om hudvård, hudsjukdomar och olika hudtyper.

Johanna Gillbros hudintresse väcktes efter att hon själv drabbades av hudsjukdomen vitiligo, som orsakar fläckvisa ljusa partier. Hon har bromsat sjukdomen med hudpreparat. Men ofta blivit förskräckt över alla tillsatser i många krämer.

Man måste ju numera vara kemist för att förstå vad det står på baksidan av skönhetsförpackningar. Jag insåg att jag ville ta fram hudvårdsprodukter utan konserveringsmedel, parfymer och färgämnen, vilket utvecklades till Skinome, berättar hon.

Överlämnat VD-ansvaret

Johann Gillbro pratar lugnt och eftertänksamt på rikssvenska, uppblandad med skorrande "r" i botten. Kanske en småländska.

Johanna är vad man brukar kalla för en ofrivillig entreprenör, flikar vd:n Lydia Engholm in snabbt.

Ja, jag är ingen bra vd. Därför har jag lämnat över det ansvaret till Lydia, som jag jobbat nära under många år och som jag har stort förtroende för och så fokuserar jag på det jag kan bäst, fyller Johanna Gillbro i.

Då krämerna inte innehåller konserveringsmedel hålls de kalla.

De måste vara i kylen här i labbet och på kylar på lagret för att de ska hålla sig fräscha, precis som färsk mat. Sedan förvaras i slutkundens kylskåp. Då håller de i runt ett år, säger Lydia Engholm.

Från början skickades krämerna från ett litet lokalt lager hos företaget. Men numera använder man sig av ett tredjepartslager i Varberg, vid namn Emotions Logistics. Postnord, DHL och Budbee sköter frakterna.

Det är en lösning som passar oss bra i nuläget. Vi är ännu inte i behov av ett eget lager, förklarar Lydia Engholm.

Vetenskaplig grund

I fjol omsatte e-handlaren närmare 9 miljoner kronor, mot 3,3 miljoner året innan. I år ska man nå drygt 27 miljoner. Förlusten ligger fortsatt på -11 till -12 miljoner även 2023. Skälet är att man har gjort stora investeringar, enligt vd:n.

Vi räknar med en tredubbling även i år och vi var lönsamma på månadsbasis i april. Men vi tror att det dröjer två till tre år till innan vi är lönsamma på årsbasis, säger Lydia Engholm och fortsätter:

Vi ser att det finns ett stort intresse för vårt varumärke. Hudvårds-konsumenterna efterfrågar i dag allt oftare produkter som har tagits fram på vetenskaplig grund.

Skinome driver därför ett forskningsprojekt med Nya Karolinska. I studien används bolagets krämer av en grupp kvinnor, för att se vad krämerna har för effekt, enligt Johanna Gillbro. Skinome har även egna hudvårdskonsulter som hjälper kunderna att identifiera sin hudtyp. Konsultationen sker digitalt.

Få krämer – mer tillväxt

Utbudet utgörs av tre huvudgrupper: En rengöringstvätt för 369 kronor, en fuktåtergivande kräm för 599 – och ett hudkoncentrat för 799. Numera säljer bolaget även en egen solkräm. Totalt rör det sig om tolv olika produkter i sortimentet.

Lydia Engholm tror att det begränsade urvalet driver tillväxten.

Vi menar att vi har en helt unik produkt. Ingen annan gör helt färsk hudvård, ens globalt.

Var ligger ni prismässigt, gentemot konkurrenter?

Vi befinner oss i det lägre premiumsegmentet, men är försiktiga med kampanjer. Vi tror att det kan urholka produkternas unika värde. Men vi har en prenumerationsmodell och våra prenumerationskunder får 20 procent i rabatt vid valda tillfällen.

En konkurrent är i någon mån Lyko. Men USP:en ligger mycket i att man har egna färska produkter, enligt vd:n. Det gör också företaget mindre konjunkturkänsligt, tror hon, då kunderna identifierar sig väldigt starkt med varumärket.

Outsourcad produktion

Den typiska kunden är en hälsomedveten kvinna, även om det finns en del manliga köpare.

Det är främst kvinnor som har ett helthetstänk kring sin hälsa, såsom yoga, bra mat, träning, hög sömnkvalitet, fokus på "well mental being" och som också tänker mycket på sin hudhälsa.

Efter att råmaterialet har tagits fram i The Lab tillverkas krämerna på ett produktcenter i Östergötland och ett annat i Dalarna. På frågan om vad företagen heter, svarar Lydia Engholm att hon av affärskritiska skäl inte vill svara på det. Företaget måste i så fall först stämma av med dem att det är okej, säger hon och lovar återkomma senare i ärendet.

Det är en ganska lång bit kvar till svarta siffror. När når ni dit?

Vi har investerat mycket i vår R&D (Research & Development, reds. anm.). Vi forskar även mycket själva på nya produkter. Det här är ju ett helt nytt område inom hudvård. Vi investerar också mycket i marknadsföring för att komma ut bredare.

Vi har lämnat labbet och satt oss i ett mötesrum i andra kontorsänden. Här är både långbordet och stolarna i trä secondhand. Och de färgglada taklamporna är skapade av återvunna trämaterial.

Växlar upp i grannlandet

Lydia Engholm säger att Skinome nästan bara jobbar med sociala kanaler, när det kommer till marknadsföring. Man samarbetar även med influencers, eller ambassadörer som de kallas här. Ett exempel är medieprofilen Carina Berg. Under 2021 visade hon upp och använde Skinomes krämer i sina sociala kanaler.

E-handlaren har ett stort Sverige-fokus, då man har ett "fint momentum" här, enligt vd:n. Men nu tittar man även västerut.

Redan förra året började vi mer aktivt bearbeta den norska marknaden, och det ska vi fortsätta med. Vi säljer ju även inom hela EU och får in lite ströorder här och där från andra EU-länder. Men primärt tittar vi på Norge och sedan kanske någon mer utlandsmarknad i år. Men USA kan även bli intressant längre fram.

Stolt in på bara skinnet

När undertecknad tar på sig sin jacka för att lämna kontoret, säger hudforskaren Johanna Gillbro:

Fin hy du har, det såg vi direkt när du kom in.

Åh, tack jag som inte ens smorde in mig i morse.

Stolt in på bara skinnet tackar undertecknad för sig, tar hissen ner till gatuplanet och kliver ut på det livliga Hornstullstorget. Solen tittar äntligen fram efter en hagelskur i sann aprilväderanda. Ehandel har blivit många hudnära insikter rikare. Självförtroendet känner nu inga gränser, efter den hudlösa komplimangen.

LÄS ÄVEN: Startupbolaget ska ta branschen med storm – med hjälp av bibeln

David Gustavsson
david@ehandel.se