Enligt de interna dokumenten är projektet för att expandera Metas butiksnärvaro ännu inte allmänt känt inom företaget. Detaljer kring antalet butiker eller en exakt tidsplan är i nuläget oklara. Meta har hittills endast en fysisk butik, Meta Store, som slog upp portarna 2022 i Kalifornien. Där kan besökare testa och interagera med företagets hårdvara, en modell som påminner om Apples butiksstrategi.
Enligt företagets vd Mark Zuckerberg såldes över en miljon enheter av de smarta glasögonen under föregående år, vilket han beskrev som en "bra start" men tillade att det "inte kommer att flytta nålen och verksamheten på ett grundläggande sätt".
Metas teknikchef, Andrew Bosworth, har tidigare i en intern kommunikation betonat företagets mål för året: att "driva försäljning, kundlojalitet och engagemang". Han avslöjade även planer på att lansera ett halvdussin nya AI-drivna bärbara enheter under året.
Satsningen på fysisk handel kommer i en tid av ökad konkurrens. Nyligen förvärvade OpenAI startup-företaget IO, grundat av Apples tidigare designchef Jony Ive, med målet att utveckla en ny typ av AI-enhet.
Meta har avböjt att kommentera uppgifterna till Business Insider.