ANNONS

Meta ska identifiera AI-genererat innehÄll

Bild: Istock / skÀrmdump frÄn Meta newsroom
ANNONS

GÀller bilder och videor pÄ Instagram, Facebook och Threads.

Sedan Meta började experimentera med eget AI-genererat innehÄll har de publicerat detta tillsammans med en mÀrkning, för att mottagaren ska kunna skilja det frÄn verkligt, mÀnskligt, innehÄll. 

Nu gÄr Meta steget lÀngre och siktar pÄ en lösning för att mÀrka ut allt AI-genererat innehÄll, i form av bilder och videor, pÄ plattformarna Instagram, Facebook och Threads.

Eftersom skillnaden mellan mÀnskligt och konstgjort innehÄll suddats ut, vill folk veta var grÀnsen gÄr. MÀnniskor stöter ofta pÄ AI-genererat innehÄll för första gÄngen och vÄra anvÀndare har sagt att de uppskattar transparens kring den hÀr nya tekniken, skriver Metachefen Nick Cleff i ett blogginlÀgg.

MÀrkningen kommer att rullas ut under de kommande mÄnaderna, och gÀller dÄ Àven innehÄll AI-genererats via andra tjÀnster och plattformar. Syftet Àr att förhindra att AI-genererat innehÄll anvÀnds i vilseledande syfte. Vilket innehÄll som fÄr en AI-mÀrkning ska avgöras med hjÀlp av en osynlig uppsÀttning markörer i filerna. 

Med hjÀlp av Metas nya system och teknik, kommer Meta kunna upptÀcka AI-genererat innehÄll frÄn bilder som skapats via tjÀnster som Google, OpenAI, Microsoft, Adobe, Midjourney, and Shutterstock.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se