GÀller bilder och videor pÄ Instagram, Facebook och Threads.
Sedan Meta började experimentera med eget AI-genererat innehĂ„ll har de publicerat detta tillsammans med en mĂ€rkning, för att mottagaren ska kunna skilja det frĂ„n verkligt, mĂ€nskligt, innehĂ„ll.Â
Nu gÄr Meta steget lÀngre och siktar pÄ en lösning för att mÀrka ut allt AI-genererat innehÄll, i form av bilder och videor, pÄ plattformarna Instagram, Facebook och Threads.
Eftersom skillnaden mellan mÀnskligt och konstgjort innehÄll suddats ut, vill folk veta var grÀnsen gÄr. MÀnniskor stöter ofta pÄ AI-genererat innehÄll för första gÄngen och vÄra anvÀndare har sagt att de uppskattar transparens kring den hÀr nya tekniken, skriver Metachefen Nick Cleff i ett blogginlÀgg.
MĂ€rkningen kommer att rullas ut under de kommande mĂ„naderna, och gĂ€ller dĂ„ Ă€ven innehĂ„ll AI-genererats via andra tjĂ€nster och plattformar. Syftet Ă€r att förhindra att AI-genererat innehĂ„ll anvĂ€nds i vilseledande syfte. Vilket innehĂ„ll som fĂ„r en AI-mĂ€rkning ska avgöras med hjĂ€lp av en osynlig uppsĂ€ttning markörer i filerna.Â
Med hjÀlp av Metas nya system och teknik, kommer Meta kunna upptÀcka AI-genererat innehÄll frÄn bilder som skapats via tjÀnster som Google, OpenAI, Microsoft, Adobe, Midjourney, and Shutterstock.