Microsoft vädrar blod – nya AI-tjänsten tar sig an e-handeln

SEO blir snart AIO?

Microsoft vädrar äntligen blod när det kommer till fajten med Google och deras sökdominans. Hoppet ligger i den populära AI-tjänsten ChatGPT som nu ska integreras i Microsoft sökmotor Bing. Nya Bing, som bolaget kallar tjänsten, kommer helt enkelt att få ett sidofält bredvid sökresultaten där en ChatGPT-driven ruta kommer att svara på användarens sökfråga.

Men det slutar inte där. Microsoft vill förstås även att man ska byta till deras webbläsare när de nu känner att de leder lite på AI-fronten. Och Edge kommer därmed också att få en ChatGPT-integrering. Microsoft har sedan tidigare ett tajt samarbete med företaget OpenAI som står bakom ChatGPT.

Annons

Hela webbläsaren kommer alltså att bli förstärkt med AI-färdigheter och den ska kunna läsa av och analysera webbsidan som besökaren är inne på. Vilket öppnar många nya möjligheter.

Det är här som jag tycker att framtiden för Microsofts samarbete med OpenAI blir riktigt intressant, säger Tom Warren, Microsoftexpert på tidningen The Verge.

Användarna kan nu alltså chatta med AI:n om själva hemsidan de är inne på och det är här tjänsten börjar kliva in på e-handelsområdet. Mer specifikt så tar den exempelvis hand om produkt- och prisjämförelser.

Tänk dig att du är inne på Amazon och söker efter en TV. Nu kan du be Bing att jämföra de bästa TV-apparaterna med 4K, hitta de bästa priserna och sedan sammanfatta detta i en enkel tabell, säger Tom Warren.

Vad vi förstår så är dock denna funktionalitet inte tillgänglig på bred front ännu, men vi är säkra på att Microsoft jobbar dygnet runt för att alla ska bli lockade att börja använda Bing och Edge. Nedan kan du se videon där Tom Warren testar de nya funktionerna.

Annons