Miljardbolaget: E-handeln hjälpte till att rädda 200 ton varor

Sänkt svinnet med 30 procent.

B2B-företaget Martin & Servera, som omsätter runt 15 miljarder kronor, meddelar att de förra året räddade 200 ton varor från att slängas. Företaget förser restauranger och storkök med allt vad de kan tänkas behöva.

På två år har vi sänkt det totala svinnet, räknat i kronor, med över 30 procent i logistik-verksamheten. Vi är glada och stolta över att göra ett riktigt bra år igen, säger Robinson Paz, driftschef på Martin & Servera Logistik, i ett pressmeddelande.

Annons

App och e-handel

Martin & Servera driver i och med sin storlek också en av Sveriges största nätbutiker och denna ska ha legat till grund för en stor del av den ovan räddade maten. Under förra året började de nämligen med utförsäljning av mat i e-handeln. Smarta digitala verktyg sägs stå bakom majoriteten av de räddade varorna.

I våras startade vi ett samarbete med Karma-appen och lanserade även utförsäljning direkt i vår egen e-handel. Där har våra kunder sammanlagt räddat 165 ton varor, säger Ellinor Löfström, ekonomichef på Martin & Servera Restauranghandel.

Företaget har som mål att minska matsvinnet, i antal kilo, med hälften till och med 2025.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!