Miljardbolaget fälls för Google-reklam: “Inte möjligt”

"1,3 miljoner produkter dagligen".

Nätbutiken Bildelaronline24, som ägs av bildelsjätten Autodoc, har fällts för vilseledande reklam. Reklamen som anmälts gäller exponeringar på DN.se, men annonserna kom in via Googles nätverk.

En privatperson har anmält reklamen och pekat på att priserna på produkterna varit helt uppåt väggarna.

Annons

Enligt anmälaren visar reklamen kända produkter med extremt låga priser som inte alls stämmer när man klickar på länken, skriver KO.

Omöjligt att verifiera

Exempel som ges är en luftkompressor av märket Knappwulf för 278,28 kronor. Eller en skruvdragare av märket Makita för 319,58 kronor. Och alla priser ska samtidigt vara lite av det konstiga slaget och inte speciellt fint avrundade. Det luktar förstås automation som slagit fel.

Eftersom annonsören har cirka 4 000 000 produkter i sitt sortiment, varav cirka 1,3 miljoner produkter placeras dagligen för de svenska webbplatserna via denna typ av Google-annonser, är det inte möjligt för annonsören att identifiera produkterna i annonsen (från vilket märke/vilken leverantör och i vilken version), förklarar företaget.

Lägga fram bevis utan dröjsmål

Autodoc menar alltså att de inte kan verifiera vilket pris som visades i anmälarens liveannonser vid den konkreta tidpunkten. Företaget tycker alltså att anmälaren ska styrka detta. Men Reklamombudsmannen håller inte med:

Det är marknadsföraren själv som ska ha dokumentation tillgänglig och utan dröjsmål kunna framlägga denna till bevis inför Reklamombudsmannen.

Eftersom Autodoc inte kan styrka att produkterna gick att köpa till de utsatta priserna så fälls man.

Annonsören har inte styrkt att produkterna finns tillgängliga att köpa av annonsören till de priser som framgår av reklamen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver Reklamombudsmannen.

Annons
Annons