Search
Close this search box.
ANNONS

Miljardbolaget går D2C med ny nätbutik: “Första någonsin”

Johan Edqvist, e-handelschef, och Andina Odhnoff, Head Of Authentic Beauty Concept
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Första gången i Henkel Nordens historia".

ANNONS

Det anrika skönhetsbolaget Henkel, kanske mest känt kring varumärket Barnängen i Sverige, lanserar nu nytt. Det är dock nya vindar som blåser hos bolaget med anor från 1876, nylanseringen som görs av Henkel Hair Professional är nämligen helt D2C.

Vi är på en spännande resa och det är första gången i Henkel Nordens historia som vi öppnar D2C-försäljning, säger Andina Odhnoff, Head Of Authentic Beauty Concept i Sverige.

Företaget har sedan augusti 2023 utvecklat en ny “2.0-strategi och vision”. Nu lanserar man premiumvarumärket och produktserien Authentic Beauty Concept som en del av detta.

Authentic Beauty Concept har alltid strävat efter att sätta kunden i centrum för allt vi gör. Genom att satsa på D2C kan vi fortsätta att göra just det, samtidigt som vi fortsätter att driva innovation och hållbarhet inom hårvård, säger Andina Odhnoff.

"Personlig och direkt relation"

Det nya varumärket kommer alltså säljas online och direkt till konsument. Den nya e-handeln öppnade i juni och går att nå på Authenticbeautyconcept.se.

Genom en community-plattform med onlinebutik för en professionell och unik shoppingupplevelse online vill man engagera slutkonsumenter och stödja frisörer, skriver Henkel Norden.

Johan Edqvist, som är e-handelschef på Henkel Hair Professional, kommenterar satsningen:

Genom att satsa på D2C kan vi skapa en mer personlig och direkt relation med våra kunder. Vi tror att denna strategi kommer att stärka vår position på marknaden och göra oss ännu mer relevanta för våra kunder, säger han.

Henkel Norden står bakom varumärken som Barnängen och Schwarzkopf, men säljer även lim och tätningsmedel. Under 2022 omsatte företaget 1,2 miljarder kronor med lönsamhet.

Dela artikeln: