Miljardbolaget kliver in i Sverige: ”Redan en succé”

"Varit ett stålbad av tekniska utmaningar".

Det danska miljardbolaget Lomax, som har allt från kontorsmaterial och elektronik till möbler och leksaker, klev in på den svenska marknaden för snart ett år sedan. Ett år fyllt av utmaningar, men som envist besegrades.

LÄS ÄVEN: Danska jätten klampar in i Sverige: ”Vi har koll”

Annons

Det första året har varit ett stålbad av tekniska utmaningar och leveranssvårigheter på grund av pandemin, men som nu börjar lätta, säger David Folkesson, Country Manager Sweden, till Ehandel.

Men utifrån de förutsättningar som är har vi stark tilltro till marknaden. Och den femårsbudget som vi satt känns utmanande men realistisk.

På hemmamarknaden är man ett av de största B2B-bolagen i landet, men i samband med den svenska etableringen öppnade bolaget även upp för B2C-kunder.

Vi har sedan starten haft en försäljning på nästan 6000 handlande kunder vilket är en succé, och det tycker vi är fantastiskt kul, säger David och tillägger:

Vi tror att mixen av hemmakontor och kontor-kontor, tillsammans med kunder som blir mer och mer bekväma med att göra sina inköp via nätet, både privat och till företaget, kommer gynna vårt koncept.

Lomax grundades 1962, har runt 160 anställda och omsätter idag cirka 1,2 miljarder svenska kronor. På sikt är ambitionen att internationalisera bolaget, men innan dess ska man vinna svenskarnas hjärtan och förtroende fullt ut.

I början av september firar Lomax ett år i Sverige med en hel del aggressiva erbjudanden. Vi kommer att växla upp i marknadsföringen, analogt men framför allt digitalt. Så man kommer säkert att se mer av oss under hösten 2021 och framåt.

Annons
Annons