Miljardbolaget öppnar e-handel: “Nytt kapitel i vår 93-åriga historia”

Slår upp e-handel i egen regi.

Ballingslöv AB omsatte i fjol över 1,2 miljarder kronor och är en kraft att räkna med inom inredningar för kök, bad och förvaring i Skandinavien. Nu gör bolaget som många andra tillverkare och vänder sig direkt mot slutkonsument.

Efter ett års planering och projektering har vi äntligen kommit i mål genom att lansera e-handel till privata konsumenter inom produktområdet badrum, säger Daniel Astrén Flodqwist, projektledare för e-handeln på Ballingslöv.

Annons

Den nya e-handeln smygöppnade den 1 september. Sajten drivs i egen regi men är baserad på plattformen Litium och använder bland annat produkthanteringssystemet InRiver.

Daniel Astrén Flodqwist beskriver lanseringen som ett stort steg för det anrika företaget.

Det är ett nytt kapitel i Ballingslövs 93-åriga historia, där vi når ut till hela Sverige och kan erbjuda kunderna egendesignade konfigurerade badrumsmöbler från vårt sortimentsurval.

Företaget har ett brett utbud men till en början fokuserar man alltså på badrumsmöbler när det kommer till nätbutiken. En kategori som redan där erbjuder en hel del valmöjligheter på varje produkt, innan man kan lägga dem i kassan.

"Ser fram emot en rolig resa"

Enligt Daniel så erbjuder man allt inom badrum, exklusive bänkskåp och måttanpassade bänkskivor, i företagets e-handel. Inom vissa andra kategorier går det nu även att beställa hem varuprover via sajten.

För att kunna erbjuda en exklusiv köpupplevelse har vi arbetat mycket med enkelheten att faktiskt kunna se sin badrumsmöbel efter egna val av tvättställ, blandare, handtag och utförande, förklarar han.

Är tanken att expandera till fler produktkategorier över tid?

Det kan säkert finnas ytterligare kategorier hos oss som skulle passa i denna kanal i framtiden. Exakt vad det är får vi se framöver.

Annons

Detta ska alltså bara vara början på e-handelsresan för Ballingslöv.

Efterfrågan på e-handeln ökade drastiskt efter den globala pandemin och genom vår lansering av e-handel så breddar vi vårt varumärke och bygger för framtiden. Vi ser fram emot en lärorik och rolig resa inom ecommerce-världen, avslutar Daniel Astrén Flodqwist.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!