Miljardkedjans e-handel på stark frammarsch: ”Mycket spännande”

Tar allt större plats, även i tuffa tider.

Granngården, med sina över 110 butiker, är mest kända som en kedja. Men bolaget har också en livfull e-handel, som gör allt bättre ifrån sig. Faktum är att den vuxit rätt ordentligt på senare tid.

Det går bra, med tanke på hur världen ser ut, E-handeln ökar cirka 10 procent och vi har mycket spännande på gång, berättar Mikael Andersson, e-handelschef på Granngården, för Ehandel.

Annons

Samtidigt som vi befinner oss i utmanande tider har Granngården fortsatt mycket att göra. Anledningen är att sortimentet är positionerat på ett sådant sätt att det står sig väl även under tuffa perioder.

Så hittills har man inte känt av lågkonjunkturen.

Det kan jag inte säga att vi gör ännu, men det är klart att vi måste jobba hårt för att inte den ska träffa oss alltför hårt. När sånt här sker i samhället brukar folk backa tillbaka och pyssla med saker hemma, vilket gynnar oss då vi erbjuder produkter till husdjur, hemmet, växter och hemmaodlare. Man kan till och med säga att Granngården är en del av lösningen framåt för att leva lite mer jordnära och självförsörjande.

Kapade e-handelshubbar

Samtidigt sker det alltså mycket på e-handelsfronten. Bolaget jobbar med att strömlinjeforma erbjudandet online och har bland annat minskat antalet e-handelshubbar rejält.

I slutet av förra året gick vi ner från 108 e-handelshubbar, till 14. Färre hubbar gör att vi enklare kan ombesörja kundernas leveranser och skicka iväg dem snabbare. På det spåret har vi även ökat antalet leveransalternativ för B2C, med hemleveranser till i princip hela Sverige. Och nu när vi inom kort kommer att ha ett nytt affärssystem på plats också så kommer vi kunna effektivisera kundresan ännu mer. Det är ett stort och viktigt fokus för oss under 2023

Bolagets senaste årsrapport hittar vi för 2021 och då omsatte Granngården 2,6 miljarder kronor. Samtidigt presterade man ett rörelseresultat på 148,5 miljoner.

Men hur mycket av försäljningen står egentligen e-handeln för? Mer än man kanske kunnat tro på förhand och det ökar hela tiden.

E-handeln har ökat med 10 procent och står idag för nästan 7,5 procent av Granngårdens omsättning, med ambitionen att fortsätta växa tillsammans med våra butiksnätverk, avslutar Mikael Andersson.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!