ANNONS

Miljonförsäljning på TikTok blev en mardröm – nu överger de plattformen

Lucie Macleod (Foto: Hair Syrup)
"Skadan var redan skedd".

Ett framgångsrikt brittiskt hårvårdsföretag har tvingats dra tillbaka alla sina produkter från e-handelsplattformen TikTok Shop. Anledningen är en flod av förfalskade kopior som skadat varumärkets rykte och lett till klagomål från kunder, rapporterar BBC.

ANNONS

Företaget Hair Syrup, grundat av den 25-åriga entreprenören Lucie Macleod, har tidigare genererat miljontals pund i försäljning via TikTok Shop. Förra året stod plattformen för nästan hälften av företagets totala intäkter.

Nu har situationen dock blivit ohållbar. Flera oseriösa konton har börjat sälja undermåliga kopior av Hair Syrups populära håroljor, vilket har lett till att missnöjda kunder hört av sig och publicerat negativa inlägg i sociala medier.

Vi fick så många klagomål. Folk skrev att de aldrig skulle köpa från oss igen, säger Macleod till BBC.

När vi undersökte saken kunde vi svara dem och säga "förlåt, men det där är inte ens vår produkt", men skadan var redan skedd.

Enligt Macleod var processen för förfalskarna att börja sälja på plattformen oroväckande enkel – allt som krävdes var i princip ett förfalskat godkännandebrev. Samtidigt beskriver hon processen för att få bort de falska produkterna som "ärligt talat löjlig" och kritiserar TikTok Shops kundtjänst, som hon menar främst består av AI-agenter utan möjlighet till personlig hjälp.

Fallet har uppmärksammats av City of London Trading Standards, den regionala myndighet som har befogenhet att granska TikTok i Storbritannien. De uttrycker "allvarliga farhågor gällande TikTok Shop avseende försäljningen av en rad osäkra produkter som marknadsförs på denna plattform".

Phil Lewis, generaldirektör för branschorganisationen Anti-Counterfeiting Group (ACG), varnar för att förfalskade varor kan utgöra en direkt fara för konsumenter.

Vi har bevittnat förfalskare som använder giftiga ingredienser som de har blandat i industrimaskiner, såsom cementblandare, säger han.

Hair Syrup har nu flyttat sin försäljning till en annan kosmetikaåterförsäljare på nätet och arbetar med att guida sina kunder dit. Lucie Macleod tror att konsumenter kan komma att röra sig tillbaka mot mer traditionella e-handelsplattformar efter problemen på TikTok Shop.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se