Siktar på att ta in 100 miljoner kronor till sommaren.
Hummy, den svenskgrundade sociala medieappen som tidigare gått under namnet Bld, fyller på kassan. Appen är ännu i en betafas, men har redan en rad intressenter på kö som vill lassa in färska investeringar. I alla fall av Alexander Morads, vd på Bright Mind Agency, kommentar att döma:
Lovade en sista stornyhet i januari, och här kommer bomben. Vi går in som investerare i den svenska sociala medierappen Hummy! Appen är fortfarande i ett väldigt tidigt skede men vi ser en stor potential och tror på plattformen. Vet att de tackat nej till flera som velat in, så vi är tacksamma för förtroendet och att vi får vara en del av resan, skrev han i en uppdatering på Linkedin.
LÄS ÄVEN: Nya plattformen släppt – ska ta in minst 100 miljoner: ”Detta är på riktigt”
I en färsk kapitalrunda har Hummy totalt kammat hem 13 miljoner kronor från externa investerare. Och några av de som nu hoppat på tåget är den digitala byrån Bright Mind Agency, Joel Almqvist, grundare av träningsmärket Stronger, samt Christian och Halldora von Koenigsegg - storägare i teknikbolaget Plejd.
Det var en gammal vän till mig, en investerare, som hade börjat jobba med Christian och Halldora. När jag berättade om Hummy så blev han taggad och sa till Christian. Så flög de upp till Stockholm och resten är egentligen historia, säger Claes Mårtén till Breakit.
Claes bekräftar att intresset har varit stor på investeringsfronten:
Vi har fått säga nej till en hel del som velat investera, men att tacka nej till Christian och Halldora finns inte på världskartan, säger han och fortsätter:
Det är inga småpengar. Vi hoppas att de kommer vara med på hela resan.
Hummy förbereder sig samtidigt på sin Serie A-runda, och startupen har som mål att ta in 100 miljoner kronor till sommaren. En summa som är en bit ifrån slutmålet, menar Claes Mårtén:
Det räcker inte. Vi kommer behöva runt 300 miljoner de kommande tre åren, säger han.
I mitten av december 2022 beta-lanserade företaget appen till ett antal personer. Något Influens.se pratade med Claes om då. Nu berättar han att lanseringen har gett företaget lite mer kött på benen, när man ser vilka funktioner som lockar användarna.
Vi har fått in data på var människor fastnar, och var man spenderar mest och minst tid.
Enligt grundaren ska appen innehålla alla delar som krävs för att sluka användarens uppmärksamhet, men även det som dagens populära plattformar saknar.
Istället för att människor passivt ska titta på content, ska fler bidra aktivt.
Influencer marketing kommer att bli en självklar del av innehållet, men annonser i flödet är inget som Hummy kommer att ge utrymme till. På frågan hur influencersamarbeten kommer att se ut på den nya plattformen målar Claes upp en bild:
En hundinfluencer får hunden att dansa och uppmanar följarna att göra samma sak i sina videos. Den dansen kan vara sponsrad av hundgodis. Vi tar konceptet av en viral succé och implementerar på en plattform som har ett annat syfte.
På Linkedin, där Alexander Morad delade nyheten, fick Alexander en skeptisk kommentar om att "det brukar ju gå så där för nya sociala medier".
Sanning med modifikation, jag upplever att det kan gå ganska bra för nya sociala medier. Det går däremot sådär för plattformar som har en nisch som är enkel att kopiera, svarar Alexander Morad och tillägger:
Jag hade aldrig gått in som investerare i en plattform som Clubhouse eller BeReal till exempel, trots att jag har älskat att vara på dem båda. De var ju dömda till förfall.
Sedan tidigare är influencer-profilerna Viktor Frisk, Samir Badran och Linnéa Claeson ombord. Även Microsofts före detta Sverigechef Hélène Barnekow, Vois vd Fredrik Hjelm och Changers Tech-medgrundaren Binette Seck.