Millicom, Rocket och MTN ska vinna Afrikas e-handel

Africa Internet Holding (AIH) som bland annat står bakom e-handelsvaruhuset Jumia har fått en ny ägare. Vi har tidigare meddelat att Millicom, som till stor del ägs av Kinnevik, gått in med 35 miljoner dollar i Africa Internet Holding och Jumia. Nu har det afrikanska bolaget lockat ytterligare en stor investerare och delägare.

Bakom den afrikanska e-handelsgruppen AIH står, inte oväntat, Rocket Internet och tillsammans med Millicom har de nu lockat in en tredje investerare i vad som sägs vara ett av Afrikas ledande telekombolag, MTN Group.

De tre bolagen Millicom, Rocket Internet och MTN skall nu äga en tredjedel var av Africa Internet Holding. Och målet är att tillsammans bygga Afrikas ledande onlinebolag.

Annons

Den nya investeringen på okänd summa ska finansiera bolaget till att det når break even, samt accelerera tillväxten av AIH:s nätbutiker och internettjänster Kaymu, Jumia, Lamudi, Jovago, Zando, Easytaxi och Hellofood.

Synergier mellan telekom och e-handel

MTN och Millicoms fotavtryck bland afrikanska konsumenter sägs komplementera varandra väl och skall kunna användas som hävstång i jakten om nya kunder för AIH.

– Vi är glada att välkomna MTN som en strategisk partner för att påskynda tillväxten av vår online-verksamhet i Afrika. Detta är ett betydande förtroende för dess framtid. Mellan oss har vi mer än 220 miljoner mobilkunder på kontinenten med mycket begränsad överlappning. MTN är ledande i Nigeria och Sydafrika, de största marknaderna för AIH just nu, medan Millicom bidrar genom sina ledande positioner på våra marknader, kommenterar Hans-Holger Albrecht, VD för Millicom.

Hans-Holger berättar även hur Millicom ser stora fördelar i att blanda mobila tjänster (telekom) med e-handel och onlinetjänster.

– Ett år efter första investeringen i dessa företag, är vi mer övertygade än någonsin om potentialen för afrikanska online-tjänster att växa starkt och gå om den traditionella detaljhandeln. Vi är samtidigt extremt positiva kring synergierna mellan att driva en mobiloperatör och erbjuda onlinetjänster, säger Hans-Holger Albrecht.

Fördelarna skall bland annat ligga i distributionsnätverk, infrastruktur för betalningar och förstås befintlig kundbas.

 

Annons

Källa: Press

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!