Vi har nyligen skrivit om hur möbelbranschen sägs kunna bli nästa stora grej på nätet. Möbelkedjan Mio har länge haft något som liknat en e-handel men där man lagt sin beställning mot en specifik butik, ungefär som att faxa in sin beställning. Den nya e-handeln som nu lanserats skall istället lägga kunden i fokus även om beställningarna fortfarande går till enskilda butiker. Där butikerna sägs agera distributionscentraler.
– Vi är en handlarägd och entreprenörsdriven kedja, där butikernas engagemang betyder oerhört mycket för Mios positiva utveckling. E-handeln är inget undantag från vår kedjegemensamma tillväxtstrategi, utan en gemensam satsning. Butikerna äger affären och svarar för en kostnadseffektiv logistiklösning, samtidigt som butikerna kan utvecklas som den viktigaste kanalen för att nå kunderna, säger Björn Lindblad, vd på Mio.
Hämta i butik är fortfarande förstavalet men hela flödet är skapat kring kunden, och inte butiken, och alternativet hemleverans för 495 kronor går lätt att klicka i.
Responsivt och egenutvecklat
Den nya e-handeln skall vara utvecklad internt hos Mio och sidan skall komma med moderniteter som responsiv design. I kassan finner vi dock endast direktbetalning med bank och kortbetalning. När man säljer möbler för tusentals kronor kan nog faktura vara en bra idé. Delbetalning skall dock vara möjligt via Mio-kortet.
– Med e-handel kompletterar vi våra 61 butiker runt om i landet. Mio blir tillgängligt för fler kunder och vi möter kundernas behov av att kunna handla bekvämt när de själva vill. E-handel är ett viktigt steg för Mio-kedjans fortsatta tillväxt, säger Björn Lindblad.
Nätbutiken som öppnade i fredags skall bjuda på 7000 artiklar ur Mios sortiment. Vill ni kolla in Mios nya webbutik gör ni det här.
Källa: Press