Missa inte de dolda kunderna inför jul – männen glömmer mest

"Kan kännas pinsamt".

Det har klickats hem klappar av hjärtans lust inför julafton och nu är vi nästan där. Men det är inte alla som blir glada efter att pappret rivits av med spänd förväntan. Faktum är att 51 procent av svenskarna uppger att de åtminstone någon gång fått en jullklapp de inte vill ha. Det visar en undersökning av Kantar Sifo, gjord på uppdrag av Bring.

Samtidigt framgår det att 15 procent ofta är missnöjda med de presenter de ger bort. Något fler män (18 procent) än kvinnor (11 procent).

Annons

Det är anmärkningsvärt att så många som 15 procent uppger att det ofta händer att de inte är nöjda med de julklappar de ger bort. Ur ett hållbarhetsperspektiv finns det mycket förbättringspotential i de här siffrorna. För att undvika att köpa sista minuten-prylar som bara kommer samla damm kan det här vara en bra påminnelse att be om en önskelista inför julen, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Och männen toppar även den mindre smickrande statistiken: De som ofta glömmer bort att köpa julklapp till någon i sin närhet. 9 procent av männen och 2 procent av kvinnorna av uppger att så är fallet. Kanske läge för e-handlarna att trycka lite extra på att inte glömma de närstående i marknadsföringen, för att fånga upp potentiella kunder.

Att glömma bort att köpa julklapp till någon kan kännas pinsamt, men siffrorna visar att du är långt ifrån ensam. Speciellt inte om du är man, säger Matilda Adelborg.

Tänk på senaste gången du fick en julklapp du inte ville ha. Vad gjorde du med julklappen?
Jag bad om kvittot för att returnera produkten, 11%
Jag gav bort den, 12%
Jag sålde den, 3%
Jag slängde den, 1%
Använder den bara när jag träffar den jag fick den av, 6 %
Den är fortfarande oanvänd, 36%
Tveksam, vet ej, 31%

I vilken utsträckning stämmer du in på följande påstående?
Det händer ofta att jag inte är nöjd med julklapparna jag ger bort, 15%
Det har hänt att jag fått julklappar jag inte vill ha, 51%

Källa: Bring

Annons